Når er det best å flytte på yngel?

Forrige uke omplasserte jeg et par med sajica-ciklider

De ble hentet noen dager senere enn planlagt, og hadde rukket å legge egg igjen. Da jeg fanget de løftet jeg forsiktig opp hulen deres, og den var full av wigglers. Jeg klarte ikke la de bli fiskemat, og tenkte det kunne være fin trening å fostre de opp selv. Tidligere kull med sajica har foreldrene tatt seg av helt på egenhånd.

Det skjedde litt mye her på en gang, så jeg helte de forsiktig over i en netting-fødekasse. Det tok ikke mange sekundene før storesøsknene prøvde å spise wigglersene gjennom nettingen, så jeg plasserte en plastfødekasse utenpå nettingen, så de fikk trygg avstand til de grådige søsknene.

Dette fingerte fint, og av de ca 100 små har nesten ikke vært noe frafall.

Nå er de frittsvømmende på 2 dagen. Jeg har et akvarie stående klart til de, men lurer på når det er best å flytte de? Det nye akvariet har lik temperatur som karet de går i, og er fylt med vann fra dette karet.

Den provisoriske fødekassen er jo ikke noe blivende sted. Skal jeg la de vokse seg litt større og sterkere -og flinkere til å svømme først, eller er det best å flytte de med en gang?

Maren


Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap