Pumpe eller ikke?

Bør jeg la være å bruke pumpe hvis jeg skal avle guppyer? Jeg ser ikke så godt forskjellen på når den skal ha unger og når den har spist for mye.... Og tidligere erfaring tilsier at jeg finner mange levende og døde unger i pumpene mine... bør jeg la være å bruke pumpe da?
Sett på en strømpe
Sett på en nylonstrømpe på pumpa. Da klarer den ikke å suge til seg fisk
Strømpe
Ja, tusen takk!! Det skal jeg gjøre
Annen løsning
Jeg fant en annen løsning på problemet.. Sjefen min hjalp meg med det.. Jeg bruker en luftpumpe med Elite-filtrering, hvis det sier noen noe?
Elite-filter som trekker til seg litt avfall, og sender oksygen rundt i vannet
Ho sa det var like greit med et sånt i et guppy- oppdrettskar
Så det kan jo være en tanke for andre som lurer på det samme?
Jepp. Luftdrevne filtre er greit å bruke i yngelakvarium. Men disse går ikke til store akvarium. I 130-literen min forsøkte jeg med nylonstrømpe over inntaket til pumpa. Det fungerte egentlig veldig dårlig. Etter en uke begynte strømpa å gå tett flere ganger om dagen. Nå har jeg anskaffet filtersvamp som jeg har plassert over inntaket, og forhåpentligvis fungerer dette mye bedre
Fikk et kjempebra og fungerende tips hos Dahls Dyrerike.
Kjøp en håv (19 kr) klipp av nettingen, benytt 2 gummistrikk og fest nettingen rundt inntaket på pumpen.
Denne løsningen har ikke gått tett hos meg på 2 uker nå. Ved vannskifte tar jeg en håv rundt pumpa, løfter den forsiktig ut, og vasker av alle partikklene som befinner seg på nettingen. Husk å benytt vann fra akvariet når du gjøre dette, slik at du ikke roter med bakteriekulturen.
Løsningen gjør faktisk at jeg i mye mindre grad, må rengjøre filtermassen, siden hvertfal de store partikklene/slammet nå ligger i nettingen, istede for inni pumpa.
NB! Pumpa må gå, når du tar hoven rundt den for rengjøring, ellers så løsner mye av partiklene/slammet pga suget i pumpa forsvinner.
Tilfeldig bekjentskap
© geir kristian teigland
Reklame for plussmedlemskap