Teori om mallebarnrushet

Jeg har en liten teori, som kanskje er litt søkt, men som kanskje noen har synspunkter på?
I disse månedene før og etter Jul, har det kommet til verden fryktelig mange mallebarn, synes jeg. Det har rydd ut her hos meg, hos venninna mi, og hos flere her på AF. Jeg synes de popper ut hele tiden, alle på en gang, akkurat nå. Og for flere av oss, har dette vært overraskende egglegging (og hvorfor i alle dager kaller vi det egglegging? Høner legger egg, mens fisker gyter). Før Jul begynte jeg å gruble på om kanskje mallene senser hva som er i gjære når det gjelder været vårt. En måte å trigge mange maller til lek, er jo å illudere regntid. Er det noe vi har hatt i høst, så er det regntid, ihvertfall her på østlandet! Kan det være at mallene våre kjenner det nesten sammenhengende lavtrykket vi har hatt? Vi på landjorden kan jo kjenne lavtrykk på kroppen vår, men kjenner de som er nedi vannet det samme?
Synspunkter på dette tas imot med takk
Interessant!

Personlig tror jeg det er gode tider for oppdrett av alle arter på vinteren av to opplagte grunner:
-Dette er høysesong for hobbyen. Været er dårlig og vi bruker mer tid innendørs og passer godt på at fiskene får mye mat og kjærlighet.
-Om vinteren har vi full kontroll på temperaturen i akvariene. Om sommeren har vi problemer med for varme akvarier.
Det ligger også i genene deres at vinter er regntid og yngletid

Sånn er det bare, og mange har skrevet om dette før. Har lest mange engelskspråklige artikler gjennom tidene der dette er nevnt, det faktum at mange maller yngler lettere i vintermånedene enn de gjør om sommeren.

Det er også mange som mener at maller påvirkes av lavtrykk, og at de gjerne legger egg når storm, snø eller regn er på vei. Eric Bodroc (kompanjong til Ian Fuller) nevner dette mange steder i artiklene sine. Han er en av de få som har hatt oppdrett på C. robineae, og han nevner i akkurat den artikkelen også dette med storm og lavtrykk (de ynglet hos han da).

Så beklager Dyrehagen, det var ikke du som oppfant kruttet denne gangen *knis*

Og det blir kanskje forskjeller i vannet i div vannreservoarer (det så feil ut, men dere skjønner hva jeg mener hihi)

Når det regner mye vil det jo være "renere" vann enn vann som har ligget lenge..?

Bare tanker her
mona o
Det er også mange som mener at maller påvirkes av lavtrykk, og at de gjerne legger egg når storm, snø eller regn er på vei. Eric Bodroc (kompanjong til Ian Fuller) nevner dette mange steder i artiklene sine. Han er en av de få som har hatt oppdrett på C. robineae, og han nevner i akkurat den artikkelen også dette med storm og lavtrykk (de ynglet hos han da). Så beklager Dyrehagen, det var ikke du som oppfant kruttet denne gangen;-) *knis*

Hehehe! Men det viser ihvertfall at jeg ikke er dum Godt å få bekreftet det!
Vel, da kan det være at jeg har rett i antakelsen min, da. Det ryr jo ut både det ene og det andre hos meg for tiden. Jeg har faktisk aldri opplevd noe lignende i mine 13 år med akvarium. På den annen side, har jeg jo mange flere fisk (og mange flere akvarium), som kan finne på sånt "tull". Men, likevel... Tidligere har jeg kun fått barn på paletter, og det har skjedd 2 ganger tidligere. Nå kan jeg legge til et palettkull til, coryegg, ancistusbarn og killibarn. Jeg skal forsøke å sette i gang kampfiskene mine ganske snart også. Jeg må bare se om det blir noe av coryeggene først. Hvis det blir det, tror jeg det holder med barnestell for en liten periode.
Forresten: det er en ting til som skal tas med i beregningen her hos meg: økt kunnskap. Og med økt kunnskap: bedre stell
MC Darup
Og det blir kanskje forskjeller i vannet i div vannreservoarer (det så feil ut, men dere skjønner hva jeg mener hihi) Når det regner mye vil det jo være "renere" vann enn vann som har ligget lenge..? Bare tanker her :)

Såkalte vanntanker? Hehehe!

Men, det er verdt å ta med i beregningen, dette også, tror jeg
Forresten:
Håvard Støre Andresen
-Om vinteren har vi full kontroll på temperaturen i akvariene. Om sommeren har vi problemer med for varme akvarier.

Ikke hos meg. I dag var det faktisk 30 grader her inne midt på dagen. Opp med vinduet og luuuuffffteee! Her er det håpløst varmt, sommer som vinter, gitt. Det hjelper ikke akkurat på at det har vært en veldig, veldig mild vinter. Når skal jeg få normale temperaturer i dette huset???
Har du prøvd å skru av ovnene i huset? Det blir ikke 30 grader i huset i Januar pga mildvær

Kanskje det er rekkehus eller blokk med sentralvarme?
Jeg bor i en horisontaldelt tomannsbolig, med felles oljefyr. Og, overraskelse: jeg bor i 2. etasje. Jeg har skrudd ned alle radiatorene, bortsett fra den på badet (stenger jeg også den, stopper jeg sirkulasjonen, og da blir det veldig kaldt her i stedet - ja, jeg har testet det!). Og hvordan naboen fyrer, har jeg jo ikke kontroll på. Så eneste mulighet er å lufte innimellom (og radiatorene er såpass gamle at de ikke har termostat, så lufting påvirker ikke mengden varme). Vinduet på soverommet står konstant på gløtt (men ikke helt oppe - bikkja er gal nok til å forsøke å hoppe ut hvis jeg går fra henne). Persiennene på stua er nesten helt nede alle sammen, i håp om å ihvertfall sperre sola ute. Men litt lys må jeg jo slippe inn! Tro meg: jeg har tenkt på de fleste løsninger. Av og til setter jeg til og med på ventilatoren på kjøkkenet i håp og å skape sirkulasjon! Så for øyeblikket er jeg lykkelig hver gang termometeret kryper under 0 ute (egentlig hater jeg kuldegrader), for da er det håp om normal temperatur her! Men det er ikke 30 grader konstant, da. Hadde det vært det, hadde ikke akvariet med coryer vært på 26 grader tidligere i dag Men, det er veldig sjelden at tempen blir under 25 her inne.
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap