Gravid guppy, men nårtid er den "klar"?

Inaktiv bruker
Kjøpte en gravid guppy i dag, så jeg vet ikke om den er "klar" enda, men jeg kan nesten se ungene i magen på den, og den har veldig stor mage.. Lurer på om jeg burde sette den i fødekassen?
MEN, jeg kan ikke se at den er sort rundt endehullet. Er dette et must for å vite at den er klar? Den har spist i dag, og ikke gjemt seg så mye..
Da er det nok like før... Er vanskeleg å vite presis når den skal føde, men eg ville hatt den i fødekassen med en gang dersom eg var deg.

Inaktiv bruker
Takk for raskt svar! Har tatt den i fødekassen nå, så får bare vente å se

Burde jeg forresten mate henne med røde mygglarver (frossene)?
Det kan ta mange dager før hun føder.... jeg synes ikke du skal utsette henne for det der.

Det er vel ingen hemmelighet at jeg ikke kan utstå bruken av slike pinetrange fødebokser. Min høyst personlige mening er at det er dyreplageri. Det er utrolig stressende for hunnen å stå innesperret i en slik, selv bare for noen timer. Og så skal man kanskje tvinge den til å være der opptil en uke eller mer?

Har noen guppyhunner selv nå som ser sprenggravide ut, men det har de gjort en god stund. Skulle jeg puttet disse i en fødeboks når de begynte å se sprekkferdige ut, hadde de nok stått i den i mange dager allerede...

Nei, unngå bruken av disse pineboksene, og kjøp heller en solid bunt med flyteplanter. Dyng på med flyteplanter i det vanlige akvariet ditt, og du er sikret en haug med guppyer på få uker Det er alltid en haug som overlever bare det er nok skjulesteder i overflaten (yngelen søker instinktivt opp dit), og du vil snart ha flere guppy enn du har plass til.
Inaktiv bruker
Har enda ikke skjedd noe, så jeg slapp hunnen ut.. Ang. flyteplanter.. Dyrebutikkene her selger det ikke! Og ikke moseplante heller.. Nå kan guppyen få føde i akvariumet, men god damn, de kommer til å bli spist opp fort ^^
Flyteplanter og slike hurtigvoksende planter som Hornblad får man ofte kjøpt via annonser her på AF. Det er stadig noen som har litt å selge.
Følg med på annonsene, eller legg ut en "Ønskes kjøpt" annonse selv?

Jeg har kastet to bøtter med Hornblad nylig, og har derfor ikke mer enn noen få stilker igjen for øyeblikket. Ellers skulle du fått noen av meg

Hvis du har lyst å improvisere litt og gi yngelen skjulesteder i overflaten, så vet jeg at mange akvarister bruker syntetisk garn som eggleggingsmedie for en del fiskearter. Dvs en stor sammenfiltret bunt med garn som flyter i overflaten. Det må ikke være bomull, det råtner for fort. Syntetisk garn, f.eks. acryl, kan holdes på plass et sted i karet ved å f.eks. bruke en klype eller hekte det på toppen av termometeret. Denne klasen med garn gjør nytten som skjulested for yngelen inntil du får skaffet deg noe som ser litt penere ut som ekte flyteplanter.
Dette er en litt...æh..."improvisert nødløsning" som jeg bare foreslår fordi det virket som du gjerne ville redde guppy-yngelen Med skjulesteder i overflaten, uansett om det er garn eller planter, så vil nok mange overleve.
Inaktiv bruker
Ah, da har jeg laget en liten dott av garn i ene hjørnet. Om det ikke er noen som overlever, så får jeg bare vente på neste gang.
Inaktiv bruker
I dag når jeg kom hjem fra jobb var hunnen helt tynn, så jeg prøvde å se i plantene osv om jeg så yngel, men var ingenting å finne.. Satt uansett hunnen i fødekaret. Når jeg hadde spist middag og kom tilbake, så hadde hun født 3 stk. Den ene var død, men de andre levde fint. Mens jeg satt å så på de kom det en til ut! Men nå var det vist tomt.. Slapp henne ut etter en stund med overvåking.
Jeg så plutselig en yngel som lå mellom glasset og grusen, så jeg fanget den og la den i fødekaret..

Ble 4 levende yngler til slutt altså
Torjus Knutsen
I dag når jeg kom hjem fra jobb var hunnen helt tynn, så jeg prøvde å se i plantene osv om jeg så yngel, men var ingenting å finne.. Satt uansett hunnen i fødekaret. Når jeg hadde spist middag og kom tilbake, så hadde hun født 3 stk. Den ene var død, men de andre levde fint. Mens jeg satt å så på de kom det en til ut! Men nå var det vist tomt.. Slapp henne ut etter en stund med overvåking. Jeg så plutselig en yngel som lå mellom glasset og grusen, så jeg fanget den og la den i fødekaret.. Ble 4 levende yngler til slutt altså :)

Så koselig
Gleder meg til min søsters/våre skal føde
Inaktiv bruker
[External Image][External Image]

[External Image]

Et par bilder av småungene, bare et par timer gamle
Jøss, de var utrolig like platy/sverddrager-yngel. Pga det orange skjæret mener jeg. Mine guppy-yngel er som regel helt gjennomsiktige, eller med ørlite sort bak ved haleroten.
Inaktiv bruker
Ikke vet jeg, men kan gulfargen deres ha noe med å gjøre at moren er helt lik?

Jøss, den typen har jeg aldri sett. Spennende å se hvordan halene på eventuelle hanner vil se ut.
Heihei
Jeg vet ikke helt 100%, men når de er nesten helt mørk i baken og litt rundere, bruker jeg og ta de i fødeakvariet. Når du har tatt hunnen i fødeakvariet, så blir hun litt stressa, men det går over. Det går et par dager, så får hunnen ungene, fordi hun må venne seg til den lille plassen.
Inaktiv bruker
Jeg ser at alle skriver dette med mørkhet i baken.. Men hun som jeg har som nettopp fikk unger, har aldri vært det minste mørk i baken..


Gry, ja det blir spennende.. Hvor lang tid tar det før fargene kommer?
Hei
Noen blir ikke helt mørke, noen blir litt rødere
Torjus Knutsen
Gry, ja det blir spennende.. Hvor lang tid tar det før fargene kommer?

Synes det varierer litt, men etter ca. tre uker begynner man å ane litt mønster i halen, etter det går det ganske kort tid før fargen begynner å komme.
Torjus Knutsen
Ikke vet jeg, men kan gulfargen deres ha noe med å gjøre at moren er helt lik?


Jeg fikk også gul yngel av en hunn som var helt lik din. Vanligvis er yngelen jeg får i karene mine ganske mørke. Blir spennende å se hvordan de utvikler seg. Mine er ca en uke nå...håper de klarer seg, siden mammaen ikke gjorde det

Jeg ville også ha droppet fødeboksen, det blir mer enn nok yngel etterhvert. Så slipper hunnen det stresset.

Til gjengjeld kan jeg godt sende deg et par typer flytegress hvis du vil ha
Send i tilfelle en epost til meg med adressen din.

Hilsen Malagi
Jeg har en mørkblå guppy-bestand, og der er de fleste ungene lett "sot-farget" helt fra første dag. Man kan tydelig se at de vil få mørk farge. Hannene er de mørkeste, siden de er mørke både på kroppen og halen fra starten av.

Ser ut som guppy med mønster kanskje bruker litt lenger tid på å utvikle mønsteret, mens ensfargede har "grunnfargen" (om enn noe blekere) fra starten av? Mine blå og Torjus sine gule er begge ensfargede, og viser farge allerede noen timer gamle.
Inaktiv bruker
Gry, Ok. Er vel ca i den tiden man også ser kjønnsforskjell?

Malagi, Hvorfor klarte ikke moren seg? :\
Om du kunne sendt meg litt flytegress hadde det vært supert! Sender mail nå!

mona o, Ah, så farger varierer så tidlig altså? Det som er litt morro er at jeg har ikke peiling på hvordan faren til ungene ser ut, da hun allerede var gravid når jeg kjøpte henne
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap