Hva skjedde med coryeggene?

I 3 dager har jeg gledd meg over mine 8 coryegg, som jeg så fram til skulle bli yngel. Jeg har tittet nedi flere ganger om dagen, og eggene har hatt riktig farge (de mørknet det første døgnet), så jeg vet at de var befruktet. I kveld tittet jeg nedi igjen, og da var 7 av eggene borte! Jeg så noen få eggeskall, men ingen yngel heller. Det ser ut som om eggene er klekket, men at yngelen har gått opp i røk. Med mindre yngelen er så små at de ikke kan sees med det blotte øye, så har et eller annet rart skjedd her. Det 8. egget er igjen, men jeg antar at det har mugnet. Det er ihvertfall et eller annet på utsiden av det, som egentlig ser ut som lo som har satt seg fast. Det var ikke sånn tidligere i dag.
Hva skjedde med eggene mine?

Disse 8 eggene fikk jeg fisket ut av akvariet like etter legging, og de har stått alene i en plastbolle, med en luftestein i. I dag så jeg at trykket på denne luftesteinen kanskje var litt vel stort. Noen (enten meg eller bikkja) må ha vært borti justeringsknappen på pumpa. Men, hva skjedde egentlig? Det er greit å vite, så det ikke skjer igjen. Snufs! Jeg må innrømme at jeg er skikkelig lei meg. Men, man kan kanskje ikke vente bedre som førstegangs coryoppdretter?
De blir jo ikke borte, så spørsmålet er om du kan ha fått dem med ved vannbytte eller noe? De er veldig små og nesten gjennomsiktige, men... det høres jo ut som du har sett veldig godt etter, så du burde ha fått øye på dem. Det er ikke lett å se dem med en gang de er nyklekte, men det skal la seg gjøre De klynger seg gjerne sammen i et hjørne eller langs kantene.
Jeg satte med ned og lyste med lommelykt, og kunne ikke se noe. Det nærmeste jeg kom, så ut som et bittebittelite rusk som satt fast i veggen i bolla. Men jeg burde da kunne se plommesekk, hvis dette skulle vært yngel? De har ikke forsvunnet ut med vannskifte. Sist jeg holdt på nedi der, var eggene definitivt hele. Hvor små er egentlig yngelen fra en sterbai? Og er ikke dette ett døgn for tidlig for klekking? Eggene er kun 3 1/2 døgn gamle.
Det kan jo være at det har gått galt likevel. Har opplevd at egg rett og slett har gått i oppløsning, men... det hørtes jo ut som dine var i ferd med å utvikles.
Nei, jeg vet sannelig ikke. Det var litt av et mysterium.

Men litt trøst; ofte er den vanskeligste biten overstått når en gruppe Corydoras har lagt egg for første gang, og den kneika er over. Da fortsetter de gjerne å legge egg jevnt og trutt med jevne mellomrom.
Unntatt mine da Mine Sterbai la egg 2-3 ganger i fjor senvinter, og det var det.

Men vanligvis er det slik at når de først har begynt er resten barnemat.
Fòr dem godt i mellomtiden, så skal du se det dukker opp flere egg etter neste større vannbytte
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap