Kull nummer to med Apistogramma trifasciata har klekket i 128 literen, og mor vokter sine små hjelpesløse wigglers på en "steinhylle" oppe på den innvendige bakgrunnen.
Dersom jeg skal ta dem ut og drette dem separat, hvilket tidspunkt er det best å ta dem på? Vente til de har brukt opp plommesekken og er klar til å spise? Det er i så fall litt gambling, for hvem vet hvor lenge hun greier å beskytte dem mot sultne Corydoras. Men i så måte har hun jo tenkt smart, de hadde vært mer utsatt om hun la dem helt nede på bunnen. Ser ikke ut til at Corydorasene tenker på å lete lenger opp langs bakveggen etter mat
Så er spørsmålet hva jeg skal fjerne ynglene med. En pipette? Eller en luftslange som jeg fører ned i et lite yngelkar, som jeg har fyllt med vann fra akvariet?
Kan tenke meg det er skjøre små skapninger, så det er viktig at "trøkket" ikke blir for hardt. Da slår de seg i hjel på tur gjennom slangen (derfor tynn luftslange).
Hvordan pleier dette å gå når folk flytter små, nyklekte yngel? Stort frafall pga flyttesjokket, eller går det bra for dem?
Jeg pleier liksom alltid å flytte egg, jeg ikke yngel.