Må Perlegurami-"egg" ha mamma og pappa?

Hei, jeg har en veldig stor mistanke på at min Perlegunari er "gravid". Går det bra å putte henne i babyaquariumet? Hvis ja, Må hun være til eggene ( skummreiret ) hele tiden + må hun ha pappa perlegunari sammen med seg?? Eller må de være i egent " Fisk-frie plass med stille vann"?

Lurer veldig ;D
Hei

Hos perlegurami er det slik at hanfisken bygger et skumrede. Dette redet vokter han, og lokker\truer en hun under det for å parre seg med henne. Han legger kroppen sin rundt henne, og snur henne opp ned, da spruter hun ut noen egg og han befrukter de med det samme.

Så vil hannen skynde seg å plukke opp eggene i munnen og spytte de opp i skumredet.
De vil gjenta dette flere ganger inntil det ikke kommer flere egg. Da er hunnen ferdig med barna, og vil bli jaget bort.

Etter dette er det hannen sin jobb å passe på de små inne i redet.

Min erfaring er at han passer på inntil yngelen prøver å svømme ut av redet, og så gidder han ikke lenger. Hos meg spiste hannen yngelen når de svømte fritt.

Okey

Men da er det vell lurt å plassere dem i egent " terretorie" dær ingen fisker kommer og forstyrrer dem? Slik at de får være i fred og ro

Men HVIS jeg får yngel/ reir av de.. Så skal jeg prøve og passe på og holde et øye med pappa Perleguramien
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap