Hva slags egg?

Inaktiv bruker
har fått egg i akvariet, vet ikke om det er fra otto eller sommerfugl-ciklidene, de er små og hvite, og ligger på toppen av en stubbe!

Noen som har peil, og event, hva må gjøres for å sikre utviklingen av disse??
Har du bilde av eggene?
Vil nok tro at det er sommerfuglene. De legger gjerne egg på stener, blader røtter o.l.
Inaktiv bruker
sommerfugl-egg
Tror nok det er sommerfuglene ja, trodde først at de la egg i sanden, men leste meg til noe annet
Har ikke bilde, men det er en liten dynge med små hvite egglitt mindre enn 1x1mm

Har lagt en hov over eggene da det så ut som den ene cikliden spiste på dem (tror d er den som har lagt de)

De spiser dem nok ikke. De fjerner bare dem som ikke er befruktet, eller begynner å mugne. Dersom du ikke lar foreldrene gjøre dette, samt lar dem få lov til å passe eggene, er jeg redd eggene mugner alle sammen, eller at foreldrene ikke gidder bry seg om dem mer. Da er det ingen kjangs for en stakkars liten yngel til å overleve i karet.
Inaktiv bruker
Egg-vakt
ok, takk d viste jeg ikke. Da skal jeg straks fjærne den hoven
Lykke til med egg og yngler :0)
Inaktiv bruker
Er vist bare den ene Cikliden som vokter eggene den jager de andre!
Trodde egentlig d var en hann, pga de sterke fargene, men tror det er den som har lagt eggen, den har blitt veldig tynn!

Har de like flotte farger både hunn og hann?
Hunnen kan til og med være finere enn hannen, for når hun er klar for lek er hun veldig rød i buken. Det er ikke hannen. De første ryggfinnestrålene på hannen er lengre enn hos hunnen. Det trengs kanskje litt trening for å se dette dersom man bare ser en fisk om gangen, men det med den røde buken er et ganske sikkert tegn.
Det aller beste er å la sommerfuglene få fred til å passe på eggene selv, - de er gode voktere. Normalt passer både hannen og hunnen på eggene, men det er mulig han kommer mer med etterhvert. Hunnen kan bite kraftig fra seg alene også, men det blir jo en større påkjenning. Det kan være lurt å gi litt ekstra næringsrik mat i denne perioden, - selve eggproduksjonen tar på, og hvis hun må passe på alt alene, trenger hun godt med næring. Gi frossenfor (artemia/mygglarver eller annet). Ha en lampe stående på ved karet på natta, slik at hun lettere får øye på eggtyver.

Lykke til! (Nå er det lurt å planlegge hva du skal gjøre når yngelen etterhvert kommer (2-4 dager), spesielt med tanke på fôr til de små.)
Inaktiv bruker
Takk for tipset, har ikke peiling på hvordan de oppfostres, så jeg skal prøve å finne litt info om dette

Hei!

Hvordan går det der med ynglene(eggene?) nå?
Har de klekket og har du noe å gi dem? Har hannen begynt å bli med på voktingen eller?

-maria-
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap