Ancistrusoppdrett

Jeg har nå fått mitt tredje kull med ancistrusyngel, men ting går ikke slik det skal...yngelen dør.

Det første kullet gikk kjempebra. Over 50 yngel overlevde den første kritiske perioden.

Kull to døde i løpet av de to første døgnene etter at de slapp ut av hula.

Og nå ser det ut til at kull tre går samme veien.

Fremgangsmåten min har vært lik alle tre gangene. Eggene har blitt lagt i hovedakvariet, og etter klekking har hula med yngel og far, forsiktig blitt fraketet over i et 60 liters ynglekar jeg har.
Dvs, første kull ble flyttet ETTER klekking, nr to FØR klekking. Pga denne forskjellen, og de forskjellige resultatene, så ble det flytting ETTER klekking denne gangen.

Første gang holdt far yngelen i hula i over en uke. På de to neste, var yngelen frittsvømmende etter fire dager. Dette har jeg forstått er tidlig?

Jeg er klar over at flyttingen er risikofylt i seg selv, men pga faren for å bli spist, så har dette vært nødvendig. Karene har lik vannkvalitet (ut fra det jeg kan måle), og samme temperatur.

En annen forskjell fra kull en, og kull to og tre, er at yngelen på de to siste har delt kar med tre guppyer, samt et ukjent antall yngel fra dem.

Jeg skifter vann hyppig, men har unngått dette de første dagene etter klekking.

Så hva er det som går galt? Trodde jo dette var plankekjøring jeg, siden det første kullet gikk så bra. Nybegynnerflaks kanskje...
Vet ikke helt hva som går galt jeg, men er du sikker på at de vil bli spist i hovedkaret? Vi har nå vårt tredje kull på gang, og yngelen fra de to andre svinser rundt i karet hvor de ble laget, og født. Det er et 400 liters selskapskar med scalarer, praktbotia og andre maller, men det ser ikke ut som om frafallet har vært mer enn etpar fisk *ler* De er overalt, og vi må snart ta dem ut, for å gi dem bort.
Nei, jeg er ikke sikker...men jeg er redd

Det er scalarene og praktbotiaen jeg er redd. Nå er min scalaretid over, etter å ha mistet et ukjent antall av sorten *lei*, så den faktoren er ute av bildet.

Har vel egentlig bestemt meg for at neste kull skal få prøve seg oppi der. Bare for å se om det gjør noen forskjell.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap