Ancistrus og fremtidig lek

Hei!

Jeg kunne tenke meg å prøve på oppdrett på Ancistrus. Ser at mange har fått det til og jeg har noen spørsmål. Skal prøve og drette dem i 180-literen min, og har hørt at det er lurt å ha en hule. jeg har ingen slik flat skiferhule, men en rund hule, se profilen min for 180 litern ( hula er den som praktbotiaen ligger i på det ene bildet.

1: Har den hula jeg har noen funksjon med tanke på oppdrettet, eller må jeg ha en skiferhule?

2: Er det mulig å få til oppdrett på fisken i ett kar som det er masse annen fisk (se profil, sverddrager, guppy, platy, molly osv...)

3: Hvor mange av arten bør jeg ha? 1 hunn og 1 hann? 2 hunner og 1 hann?...

4: Har lest at hannen passer på egg og yngel, vil hannen være veldig aggresiv mot andre fisker?

5: Fremgangsmåte? Foring? Må jeg skille fiskene når yngelen blir større?

Mange spørsmål, håper noen gidder å svare

Hvis det ikke er mulig i dette akvariet, kan jeg prøve i 28 literen? Må først bli kvitt guppyene som er der og flytte hula dit.

Andre tips og triks mottas med takk

aquafish
1: Har den hula jeg har noen funksjon med tanke på oppdrettet, eller må jeg ha en skiferhule?

Mine leker der de finner det for godt, enten det er under stein, i shiferhuler, kokosnøtter, groper\ huler i røtter.
aquafish
2: Er det mulig å få til oppdrett på fisken i ett kar som det er masse annen fisk (se profil, sverddrager, guppy, platy, molly osv...)
Jupp, disse fiskene er ikke sjenerte
aquafish
3: Hvor mange av arten bør jeg ha? 1 hunn og 1 hann? 2 hunner og 1 hann?...
Du trenger i alle fall en av hvert kjønn Hos meg har jeg fått avkom, helt uavhengi av hvor mange det er ut over de to som trengs
aquafish
4: Har lest at hannen passer på egg og yngel, vil hannen være veldig aggresiv mot andre fisker?
Jeg opplever lite aggressjon, men dette kan henge sammen med at de andre fiskene ikke har oppfattet at det er mat han passer på
aquafish
5: Fremgangsmåte? Foring? Må jeg skille fiskene når yngelen blir større?
Jeg løfter ikke en finger, men likevel er det stadig vekk yngel å se. Siden jeg har en sulten ål som digger slike småttisser, er det få som vokser opp.
aquafish
Hvis det ikke er mulig i dette akvariet, kan jeg prøve i 28 literen?
Nei. Fisk trenger å trives for å ynlge, og det får du ikke til i en 28L
Takk for svar

Flere tips ønskes...

Inaktiv bruker
Unnskyld for at jeg spør her, men vil ikke lage en ny tråd.

Hvor store må ancistrus være før de går i lek?
Jeg har tilgode å få lek på ansistrus som er under 9-10 cm. Greit nok er de kjønnsmodne, i alle fall pubertale før den tid, men det blir ikke den helt store mengden action av den grunn
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap