ancistrus oppdrett

Jeg har planer om å starte opp oppdrett av ancistrus, men vet om trent ingenting om dette.

Hva er det som er best av sand/ grus? Er det nok med et par eller kan jeg ha feks to hanner eller to huer?
Og hva med temperaturen? Og selvsagt hva er anbefalt størrelse på akvariet?
Er det ingen som vet noe... jeg venter spent
Jeg begynte mitt oppdrett i en midlertidig 50 l der det bodde en hann og en hunn ancistrus.Jeg har hatt dem gående på sand, men med flere runde og gode steiner samt røtter nedi. Jeg lagde til et utvalg med kokoshuler, der de fort fant seg en favoritt. Etterhvert ble det allikevel mye jaging, og den stakkers hunnen fikk ikke fred. Flyttet dem over i en 80 l med stort bunnareal, og der trives de kjempegodt. Yngler i ett kjør.

Jeg anbefaler ett par, da hannene har en tendens til å krangle om territorie etc. Med mindre du har et svært stort kar selvsagt.
Hos meg holder det med en hunn også, om hannen hadde hatt mer å passe på hadde han fort blir totalt utslitt. Jeg ville ihvertfall begynt med en hann og en hunn, og så sett. Husk at du må gi det litt tid.

Mine går i 25-26 grader. Yngelen vokser fint i den temperaturen også.

De får algetabeletter, discusbits, rekepellets og div ferskvare som squash, forvellet brokkoli og erter. Mye større andel grøntfor enn bits og pellets.
takk for svaret, nå har jeg noe å begynne med.
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje Brudevold
Reklame for plussmedlemskap