Kakadueciklidene har fått yngel!

I dag så jeg yngelen for første gang, stemmer bra med tidspunktet, er litt over en uke siden hun la egg, så de er vel frittsvømmende nå.
De er bitte bitte små, og bare "henger" oppå kokosnøtt hulen.
Prøvde å ta bilder av de, men vet ikke om det ble så bra. Er ihvertfall øynene de svarte prikkene.. he he. tipper det er en 20 stk, men er ikke helt sikker.

Noen som har gjort dette før som har noen gode tips til meg?? er helt fersk akvarist også, så føler meg litt lost!

La noen potetbiter i varmt vann i går kveld, så håper det blir noen infusorier av dette om et par dager! Men klarer de seg frem til da? mener å ha hørt at de ikke skal ha mat de første dagene heller for da har de fortsatt rester av plommesekken, noen som vet noe om dette?
Finner de forresten noe mat oppå kokosnøtthulen?
Hvordan tåler de forresten temperaturendringen ved vannbytte? bør jeg bytte mer /mindre vann nå? er vannbyttedag idag nemlig.. men er litt redd for å kverke de!
Hei!

Så spennende da!!
Hvordan går det??
Og lurer veldig på hva det var med den potetbiten??
Noen tips??
P.S.: Veldig fin fisk og yngel!!
Hei Gratulerer med yngel,kakaduen er en nydelig fisk!Hadde tidligere disse fiskene og mine fikk ca 100 yngel..antallet ble fort reduser etter at far og kardinaltera hadde kost seg..Mine yngel fikk frosset artemia noe som falt i smak.Dette synker jo til bunnen og det er jo bare der de ferdes.Jeg hadde bare 3 yngel igjen som vokste seg store og fine,moren klarte rett og slett ikke å passe på alle.Lykke til!
takk takk det var nok ingen av yngelen fra dette kullet som overlevde. Nå har hun andre fått yngel også, så kanskje jeg er mer heldig med disse? Er i gang med å sette opp et oppsrettskar men har ikke ferdig innkjørt pumpe, så jeg kan ikke ta det i bruk enda.

Har sett at far har tatt noen begge kullene, men det ser ikke ut som om kardinalene har fått nærme seg en gang, de blir jaget vekk med en gang av enten mor eller far! Tror ancistrusene har tatt sin del også..

Potetbiten i vann var for dyrke frem infusorier. (mange bruker også bananskall). Vannet ble uklart og da kan man bruke dette som yngelfor helt i starten! Ga de en blanding av det og flytende yngelmat fra JBL. Men nå har jeg fått tak i en startkultur med mikroorm og kommer til å prøve dette fremover!
OK!
Hadde hørt om bananskall, men aldri potetbit, så lurte på om dette virket liksom!;D
Det var dumt at de ble spist, men det går forhåpentligvis bedre neste gang!
spesiellinor
..Har sett at far har tatt noen begge kullene, men det ser ikke ut som om kardinalene har fått nærme seg en gang, de blir jaget vekk med en gang av enten mor eller far! Tror ancistrusene har tatt sin del også..

Tetraene har sikkert fått tak i en del yngel når du ikke har sett det. Og stresset ved at yngel konstant blir angrepet og (forsøkt) spist av kardinaltetra, som det er nesten umulig å forsvare seg mot, kan føre til at foreldrene velger å få i seg de verdifulle proteinene som yngelen representere, selv, i stedet for at tetraene skal få dem.
Dvergcichlideyngel og Kardinal- eller Neontetra er nok dessverre en dårlig kombinasjon, sett fra yngelens ståsted.

spesiellinor
..Potetbiten i vann var for dyrke frem infusorier. Men nå har jeg fått tak i en startkultur med mikroorm og kommer til å prøve dette fremover!

Infusorier er nok ikke kraftig nok mat for cichlideyngel, ihvertfall ikke når de har vært frittsvømmende noen dager.
Det absolutt beste du kan gi dem er nyklekket artemia, minst et par ganger daglig.
Vil du ikke klekke selv, går det vanligvis fint med dekapsulerte/avskallede artemiaegg også ( som ikke trenger å klekkes), hvis ikke yngelen er for små, dvs. klekket for raskt i for høy temperatur.
Mikromark kan det av og til være vanskelig å få Apistogramma-yngel til å spise, uvisst av hvilken grunn.

Yngelen skal ha mat fra det øyeblikk de er frittsvømmende, dvs. fra ca 1 uke eller litt mer etter at eggene ble lagt.

Lykke til med neste forsøk !
Tusen takk for svar!
De har ikke lagt egg på nytt enda, men ser de leker litt, så jeg håper det kommer litt mer yngel etterhvert
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap