Egghinnen har jeg hjulpet mange yngel å bli kvitt Når de sliter så lenge som to døgn, og kun greier å få ut halen men ikke hodet, har jeg bestemt meg for å hjelpe dem å komme løs.
Jeg suger opp yngelet med pipette, og så holder jeg undersiden av pekefingeren min (der fingeravtrykket er) rett over vannflaten i yngeltanken, og så sprøyter jeg forsiktig yngel og vannet i pipetten mot fingeren min, halvveis oppe på fingeren. Da renner vann og yngel nedover fingeren. Kontakten med huden på fingeren min får egghinnen til å klebe seg litt, og renne saktere enn vannet. Jeg sprøyter på litt vann til, inntil yngelen havner i vannet igjen. Det hele tar noen få sekunder.
Når yngelen havner i vannet igjen, skiller den som oftest lag med egghinnen ettersom den ble revet opp av å skli langs huden på fingeren min. Da tar jeg pipetten og suger opp egghinnen og kaster den, mens yngelet piler avgårde, endelig FRI! )
Noen ganger må jeg gjenta to-tre ganger før egghinnen løsner, men det funker stort sett alltid til slutt