Corydoras Adolfoi yngel, med mugg!

Lite spørsmål. Noen av mine skjønne små, har ikke klart å kvitte seg med egget de har på hodet enda. Disse "eggene" er i ferd med å få litt mugg/sopp på seg, mens halen og resten ser bra ut. De som har klart å komme seg ut av egget, ser helt friske ut.

Har prøvd forsiktig å fjerne "egget", men det løsner ikke. Noen forslag?
Det er jo utrolig skjøre skapninger når de er så små men det går kanskje ann å fysisk fjerne "hjelmen" med fysisk berøring?
Har ikke gjort det selv men mener å ha lest det i et annet corydoras innlegg her på forumet.

Lykke til.
Egghinnen har jeg hjulpet mange yngel å bli kvitt Når de sliter så lenge som to døgn, og kun greier å få ut halen men ikke hodet, har jeg bestemt meg for å hjelpe dem å komme løs.

Jeg suger opp yngelet med pipette, og så holder jeg undersiden av pekefingeren min (der fingeravtrykket er) rett over vannflaten i yngeltanken, og så sprøyter jeg forsiktig yngel og vannet i pipetten mot fingeren min, halvveis oppe på fingeren. Da renner vann og yngel nedover fingeren. Kontakten med huden på fingeren min får egghinnen til å klebe seg litt, og renne saktere enn vannet. Jeg sprøyter på litt vann til, inntil yngelen havner i vannet igjen. Det hele tar noen få sekunder.
Når yngelen havner i vannet igjen, skiller den som oftest lag med egghinnen ettersom den ble revet opp av å skli langs huden på fingeren min. Da tar jeg pipetten og suger opp egghinnen og kaster den, mens yngelet piler avgårde, endelig FRI! )

Noen ganger må jeg gjenta to-tre ganger før egghinnen løsner, men det funker stort sett alltid til slutt
Takker for svar. Metoden du beskriver Mona, er den samme som jeg prøvde meg på. Måtte gjenta det noen ganger, men det fungerte, og ingen av ynglene har tatt skade av behandlingen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap