Kileflekkrasboraene spruter egg!!!

HELT utrolig!! Stimen med kileflekkrasboraer som jeg fikk tak i i går er helt ville! De legger egg overalt! Trodde disse fiskene trengte spesielle kår og verdier for å legge egg men neida! Får se hva som skjer,kan prøve å ta ut planter viss jeg ser egg på de,men de fleste egga faller ned i sanden,ser jeg.
Kult
Du bør være obs på at eggene lett infiseres med sopp, og karet bør derfor mørklegges etter eggleggingen.
Det er mest vanlig at arten leker, og legger eggene på undersiden av Cryptocoryne-blader. Man bør fjerne de voksne fiskene etter egg-legging, siden de ikke har noen hemninger med å ete eget avkom.

Det er ganske uvanlig at nykjøpt fisk yngler, de fleste som prøver seg på å drette disse, bruker gjerne en "gammel" han (2+ år) til hunfisk på 9-12 måneder, av en eller annen grunn.

Om du greier å berge egg, er det snakk om små yngel. Mener bestemt å ha lest at infusorier er rett føde i starten, og så artemia etterhvert
de legger egg under bladene til repens, men ser ut til at de fleste daler ned i sanden. Guramiene er frampå,så spørs om det bli noe berging av egg :/ ser ikke ut som de får festet de nå særlig i bladverket..
det er faktisk de største fiskene som legger egg og de små som ligg rundt dem å rister...så det med ung hunne og gammel hanne trenger vel ikke å stemme
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap