Catappa løv (Indian Almond leaves) til klekking av Corydoras-egg?

Jeg vet at tørket Catappa løv er populært i Betta-kretser når det gjelder oppdrett.
Det virker som det er mest utbredt der, etter hva jeg kan se ved søk på internett.

Jeg har liggende 7 slike blad i en pose, som jeg kjøpte for lenge siden. Men så leste jeg et innlegg (på PlanetCatfish-forumet tror jeg det var) fra en som hadde brukt det i en tank med Corydoras, og den ene døde. Meget mulig det var tilfeldig, men jeg ble litt engstelig for å bruke dette til klekking av Corydoras-egg da.
Jeg tror ikke det har noen sammenheng, men....

Jeg lurte på om det er mange der ute som bruker slike Catappa-løv til annet enn Betta? Dette løvet skal visst ha veldig gode "anti-fungus" egenskaper (altså motvirke sopp og mugg på egg, men også hjelpe skadet fisk til å heles).
Hei,

Eg bruker Catappa-løv (koreis heiter den egentlig på norsk?) i rekeoppdrett. Det er faktisk nesten ett "must" for effektiv klekking på Rødkristallrekene mine. Rekene elsker å spise på løv etter den har ligget i akvariet for noen dager. Før bruk ta eg blader kort tid i kokende vann.

Eg bruker sånt løv i alle kar, blant annen i ett med ca. 20 forskjellige pansermalle, L-malle og masse reker. Pansermalle har aldri dødt pga av løv. I Tyskland blir Catappa også brukt i oppdrett av Apistogramma arter mot sopp på rogn.
Eg bruker også løv av alle mulige treer som vokser her rundt (bjørk, eik, bøk, lønn, etc). Men Catappa er kanskje best.

Michael
Heisann og tusen takk for svar

Men du, jeg lurte på noe du skrev. Du skriver:
"Det er faktisk nesten ett "must" for effektiv klekking på Rødkristallrekene mine"
Hvordan da, mener du? Klekker ikke alle eggene som hunnen bærer ordentlig ellers? Hos meg har det poppet ut to kull Krystallreke-yngel nå, og jeg har ikke brukt noe løv i akvariet. Mener du at det kanskje øker sjansen for gode og vellykkede kull om man har slikt Catappa-løv i rekekaret?

Det du sier om at de spiser på løvet var interessant Det må jeg prøve.

Tror ikke Catappa-løv har noe godt norsk navn, egentlig. Men "Indian Almond leaves" kan oversettes direkte med "Indiske mandel løv" / "Indiske mandel blad"..
Hei,
Mandel blad, klart det, kunne eg komme på sjølv og,me av og til stådet helt stille.
Eg har følelsen at CRS få høgere antall egg når de har tilgang til løv og at meir yngel overlever hvis man har løv i karet. I tillegg kan man minimere "startdødeligheten" hvis man har løv i karet noen dager før man sette inn nye (sensitive) rekearter. Kanskje eg overdrive hvis eg har sagt "must", men det er så enkelt å ta inn litt løv at det er sterkt anbefales i alle fall. Og som sagt går også løv fra eik, bøk, kastanie, lønn osv. hvis man har ikke mandelblad. Obs at det må være løv og IKKE friske blad .Eg tørker løv før bruk.

Hvis man bruker mandel blad skal man ikke overdrive.En blad per 100l er nok. Hvis man ta inn fleire blir vatn veldig gulbrun.
Micha
OK, takk igjen for svar, Michael
Jeg har grublet litt på dette i mellomtiden, og i svaret ditt nå så jeg det jeg mistenkte; at løvet farger vannet. Jeg tror ikke jeg har så lyst på gulbrunt vann i Krystallreke-karet mitt... Det er bare på 19 liter også.
Men jeg har eikeløv også, og mitt neste reke-kar skal jeg vurdere å innrede med eikeløv Eikeløv har jeg brukt mye i andre kar, så det vet jeg ikke farger vannet særlig mye.
Satt akkurat og lurte på om jeg skulle legge ut annonse og selge catappa-løvene jeg har (tørkede). Men så kom jeg til å tenke på dette... spurte ikke jeg om bruk av det løvet en gang på forumet tro?

Dersom man tåler at vannet blir brunlig, så tror jeg jamen jeg skal satse på dette når jeg bestiller meg nye reke-arter nå i mai. Da kan jeg hive oppi et catappa-løv eller noe eikeløv

Gammel tråd, Michael, men jeg takker for svaret uansett
Fint å ha en reke-ekspert her
Michael Niesar
Eg har følelsen at CRS få høgere antall egg når de har tilgang til løv og at meir yngel overlever hvis man har løv i karet. I tillegg kan man minimere "startdødeligheten" hvis man har løv i karet noen dager før man sette inn nye (sensitive) rekearter. Kanskje eg overdrive hvis eg har sagt "must", men det er så enkelt å ta inn litt løv at det er sterkt anbefales i alle fall. Og som sagt går også løv fra eik, bøk, kastanie, lønn osv. hvis man har ikke mandelblad. Obs at det må være løv og IKKE friske blad .Eg tørker løv før bruk. Hvis man bruker mandel blad skal man ikke overdrive.En blad per 100l er nok. Hvis man ta inn fleire blir vatn veldig gulbrun. Micha
Bare bra, fortsetter sånn.

Micha

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap