Dverg-gurami og lek

Hvordan legger jeg forholdene til rette for at dverg-guramiene skal formere seg?
Har 2 hunner og 1 hann.
De går i et 54l kar uten spesielt mye vegetasjon, sammen med ên kampfiskhann(karets alfafisk), 7 neon, 1 ancistrus og en pitbulpleco.
25 grader i vannet og ellers gode vannforhold for dverg-gurami.
-- // --
Henger meg på tråden din jeg =)

Hvordan ser jeg at det har blir lekspar i gruppen? Har 12 Honning-gurami (Rubingurami) og ingen utpeker seg særlig.
3 hanner ( tror jeg) og resten fruetimmere.

En av hannene oppholder seg så og si alltid ved vannflaten, (ved pumpa der det er stillest vann) mens resten flakser rundt, hviler på stener og røtter, og bor i kokosnøtthulene som var tenkt til Ancistrusen.. O_o

Noen av Guramiene må vel finne lykken sammen?
For det første må du ha et par. Hvordan vet du om du har et par? Se etter to fisk av forskjellige kjønn som holder sammen, gjerne litt unna resten av gruppa. Det sikreste tegnet på et parforhold er vel hvis det dukker opp yngel, da har du garantert et par. Har du ikke et par enda, gi det tid.

For at fiskene skal formere seg, må vannverdiene være optimale. Det gjelder alle fisk, særlig hvis du ønsker yngel.

Labyrintfisk som Dverggurami er redebyggere. De liker akvarier med svak strøm. Du kan med fordel ha noen flyteplanter/planter som når helt opp til overflaten, slik at de har noe å "feste" redet i.

Til sist, men ikke minst: vær snill mot fiskene. Gi de mat de liker, og fjern uroelementer i og rundt akvariet. Stressa fisk legger ikke egg.

Dette er ingen vannsikker oppskrift, men forhåpentligvis kan dette hjelpe litt på vei.
Takk takk =)

Må vente på at kjærligheten skal blomstre jeg da..
Men god mat får de =), og svak vann-strømning skal de få=)


[quote=Kristian]
Labyrintfisk som Dverggurami er redebyggere. De liker akvarier med svak strøm. Du kan med fordel ha noen flyteplanter/planter som når helt opp til overflaten, slik at de har noe å "feste" redet i.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap