Stripet sjokolademalle (Platydoras costatus)

Hei...

Noen som har litt info om desse mallene her når det kommer til oppdrett på de? Hvilke krav de stiller etc etc..

Har per i dag to stk av desse mallene her å den ene er ganske mye mindre enn den andre. Den størrste av de er rimelig tjukk i tillegg. Ser ut som den kommer til å sprekke hvert øyeblikk.. Noen som vet og som kan dele litt info med meg???


å

Huff, ja. Disse sjokolademallene blir feite, skikkelig feite. De er noen grådige små (eller, små er vel egentlig ikke ordet. De blir ganske store) krapyl. Jeg håper du ikke har dem sammen med småfisk, for da blir det nok litt tynnere i rekkene. Og det er utrolig hva de greier å stappe inn i kjeften. En av mine slukte en malletablett hel. Den bare forsvant inn, og borte var den. Ingen sutting der i gården. Ellers tror jeg egentlig de er ganske greie å holde. Mine lever i et akvarium som jeg har slitt fryktelig med i lang tid. Sykdom, på sykdom, på sykdom. Mens disse grådige krapyla, de lever i beste velgående. Jeg har bestemt meg for å kaste dem ut av akvariet. De skal riktignok få komme i et nytt et, men de skal ikke få være i selskapsakvariet lenger. De blir for dyre i kosten når de spiser opp alle tetraene (jeg har kun en igjen, og det er en diger, feit sort neon - for stor til å bli spist). Men, det er fascinerende fisk, og de er skikkelig pene som små. Ikke fullt så pene som store og feite, men kule likevel.
Platydoras costatus
Meget lite er kjent om oppdrett av denne malle. Kjønsforskjeller er også ukjent. Om du skulle være så heldig å få til oppdrett vil det være en liten sensasjon.

Arten er meget grådig, og har som sagt ikke magemål. Jeg har selv en gruppe på en 6-7 stykken i en 700 liter. Det er store forskjeller i størrelse, og jeg vil tro at det er den grådigste som blir størst.

En fasinerende skapning, er det ivertfall.

E
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap