Artemiaklekking og foring av yngel

Har prøvd meg nå noen ganger på klekking av artemia, men det blir ikke helt vellykket.
Kjøpte egg og artemia-klekker (innretning som skulle henge oppi akvariet) pluss JBL artemiasalt. Har fulgt bruksanvisningen, men for meg ser det ut til at svært få egg klekkes. Prøvde også oppi en vanlig boks med luftestein, men resultatet her var også dårlig.
Så hvordan gjør dere det, og hvordan får dere samlet opp artemiaen og gitt den til yngelen ?
Hvilken Ph har du i klekkevannet? Hvilken temp? Hvor mye lys? Alle disse er faktore som spiller en rolle i klekking av artemia

Selv kjører jeg på med vann som har en Ph mellom 8 og 8,3, Temp 26-30`C (etter årstid), 40W lys pr 0,5L døgnet rundt.
Salinitet 1,25-1,3.
Klekke% på 95-100.

Samler opp med en 50ml sprøyte, renser over sil under rennende ferskvann leeeenge før jeg fôrer
Jeg pleier å ha oppi litt natron i klekkevannet til artemiaen også, i tillegg til salt. Da blir ph høy nok, og klekkeresultatet bedre. Du har kanskje lav ph i kranvannet, og da blir klekkeprosenten gjerne dårlig.

Tre ting i vannet for artemiaklekking altså:
tre teskjeer salt (grovt havsalt til trekvart liter vann)
En knivsodd natron eller ph+
to teskjeer artemiaegg (eller en, avhengig av hvor mye yngel du skal fòre)

Pass også på at lyskilden (lampen) ikke står altfor nær artemiaklekkebeholderen. Da blir vannet altfor varmt, og de klekker ikke. Temperaturen bør ligge mellom 25-30 C, tror det er 28 C som er "ideal-temperaturen".

Du bør investere i en artemia-sil når du skal mate fisk med dette. Den skyller du artemiaen i før fòring. Det møkkete og stinkende saltvannet har ikke jeg noen interesse av å få med iallefall (varmt saltvann lukter ikke godt).
For å suge opp de klekte artemiaene, bruker jeg en plast-pipette fra apoteket. Når du skal høste artemia, må du slå av lufttilførselen først, så vil artemiaen svømme mot nærmeste lyskilde og samle seg der i en oransje sky. Derfor pleier jeg å legge et håndkle over klekkeren, med bare en liten åpning på ene siden. Da samler de seg der, og jeg kan stikke pipetten ned forsiktig og suge dem opp fra det stedet.


Husk også at det er med artemiaegg som med mye annet; kvaliteten varierer med produsenten. Noen gir veldig bra klekkeprosent, andre er rett og slett dårlige. Prisen gir gjerne et hint om dette....
Jeg bruker disse artemiaeggene.

Takk for gode råd, pH må nok justeres opp og kanskje har det ikke blitt sterkt nok lys på den klekkeren oppi akvariet (lyset har jo vært slukket om natten )
Men hvor lenge har dere beholderen stående før dere kaster alt og starter prosessen på nytt.
Lever artemiaen fremdeles etter den skylleprosessen ?
Ja, artemiaen lever etter skylling Jeg skyller i vann som er litt kaldere enn lunkent. Ikke for varmt og ikke for kaldt altså.

Artemiaen jeg klekker bruker jeg av i et par dager, maks tre dager, før jeg kaster og lager ny. Ideellt sett bør man egentlig bare bruke av den det første døgnet etter klekking, for det er da artemiaen er mest næringsrik. Det lille krepsdyret klekkes nemlig med en næringsrik plommesekk, men som slike vesener flest, bruker de opp denne plommesekken ganske raskt. Og da mister den mye av sin næringsverdi. Så det beste er jo da å starte en ny klekker pr døgn, og ha to gående samtidig. En som man fòrer fra, og en som står til klekking og vil være klar neste dag. Det tar mellom 18-24 timer for eggene å klekke.

Rudy
Takk for gode råd, pH må nok justeres opp og kanskje har det ikke blitt sterkt nok lys på den klekkeren oppi akvariet (lyset har jo vært slukket om natten :) ) Men hvor lenge har dere beholderen stående før dere kaster alt og starter prosessen på nytt. Lever artemiaen fremdeles etter den skylleprosessen ?
Her er min løsning på artemia klekkeriet.

Ulempen er vel at det blir mye alger siden lyset står på 24/7 men det får heller gå.

Jeg tar vann fra springen(ukjente vannverdier)
Temp i karet er 25C.
Lyset på hele døgnet.
1 1/2 l flaske,2ss salt og en snau ts.artemia-egg.
Lar det så å boble i flaska si i 36 timer før jeg tømmer det i en bolle for å sette på ny ladning i flaska.Vasker flaska ca hver 3 gang.


Har nytt forsøk på coridoras nå(de er nå snaue 2 uker) og idag gjorde jeg et tilvendingsforsøk på kostholdet siden jeg snart må på jobb igjen.Sist jeg dro på jobb "tok kona livet" av alle sammen
Kjørte rødemygglarver,agurk,eggeplomme og litt eggehvitte gjennom stavmixeren og frøys det ned i et tynnt flak på pizza-papir.(hadde også i en hemmelig indigriens oppi som jeg deler med dere seinere dersom det blir velykket.....)
Det ser lovende ut,de eter som om de var gale, men de skal få artemia til jeg reiser.




Lykke til.
Må bare ønske deg lykke til, ettersom det gikk så galt forrige gang, mr. Blue.

Gleder oss til den hemmelige ingrediensen blir kjent ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap