Oppdrett av sae?

Er det noen her som har prøvd å drette siamesiske alge-etere?
Hvordan skal man i såfall gå frem?
Det finnes få eller ingen rapporter om oppdrett av denne i akvarium. Det har sannsynligvis skjedd her og der, som rene slumpetreff hos akvarister som aldri har gått ut med det, men som sagt; rapporter på internett finnes ikke. Tror derfor man kan regne denne som vanskelig å drette i akvarium, og at man ikke bør regne med å lykkes sånn med en gang.

Hvis du søker på engelsk i Google så finner du svært lite. Alle steder ser ut til å skrive det samme under "Breeding; Unreported" eller "Not bred in captivity".

Søk på fraser som "Breeding Siamese Algae eater" eller "Breeding Crossocheilus siamensis".
Leffie
Hvordan skal man i såfall gå frem?

Først og fremst bør man ha masse erfaring med oppdrett av fisk.

Ingen i Norge har beskrevet oppdrett av C. siamensis, men det finnes engelskspråklige sider om dette.

Grunnen til at slike arter sjelden drettes er at tilgangen til råbillige vf er stor. C. siamensis koster under 10kr st. for butikkene. Hvor mye ressurser er man villig til å investere for å drette fisk som er mindre verdt enn platy?

Jeg søkte endel på dette selv for noen år siden og fant en side om det. Greier desverre ikke å finne den igjen.
Tok en ny søkerunde.... Fant ingenting.... irriterende når jeg vet at jeg har lest om det.
Ikke dokumentert med bilder, men denne tråden forteller litt
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1009&thread_id=12256&message_id=37458
Hmmm begynner å tvile litt på at det er umulig å drette SAE likevel...
I butikken på sartor får de ofte inn veldig små SAE.. De jeg kjøpte i dag var knapt tre cm... Alle i dette karet var veldig små... Så enten blir de sortert ved innfanging, eller så blir de altså drettet et sted... ?
De jeg har er importert fra sverige, men hvor svenskene har vært og shoppet, har jeg ingen aning om
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap