Trichogaster leeri

Jeg kjøpte meg et nytt kar her, og et par Trichogaster leeri, for å få de til å lage skumrede. Da det så litt spennende ut, i en bok jeg har her. Jeg ser at det allerede er mye skum i overflaten, ved noen planter. Men vet ikke om det er lagt noen egg der. Hvor lang tid går det før man ser noe yngel av dette? Spiser foreldrene opp yngelen? Jeg ser at hannen jager hunnen litt rundt om kring, er det vanlig?
Har du pumpe?
Skumreder fra kampfisk tåler i alle fall ikke pumpe eller annen strøm/bevegelse i vannet.

Fiskene dine er labyrintfisk, ergo kan de ta opp oksygen fra luften. Bare pass på at du har dekkglass, slik at de ikke får i seg noen tvilsomme sykdommer fra belegg på vannet.

KES
Perleguramien har en flott paringsdans, og holder på en evighet. Han bretter seg liksom rundt henne og "klemmer" ut eggene. Så jager han henne unna til han har full kontroll på eggene, og så er det på an igjen... Har klart å se eggene oppi reiret en gang, de er samme str som boblene hans, men etpar nyanser gulere. Yngelen er lettere og se. 1-2 mm lange, svarte, henger i overflaten sammen med noe planter.
Jeg har en pumpe som går i karet, men den lager ikke noe strøm eller beveglser. Så det ser ut til å gå bra. Dekkglass er det på karet. Jeg har også skjermet hele karet, så ikke de skal bli forstyrret, og skremt. Med en liten titteglugge, så jeg kan se hva som skjer. Foreløpig, kan jeg bare se en del skum. Får håpe det blir noe ut av det. Vannstanden har jeg senket til ca 15cm, ut i fra en bok jeg har om det. Boka er litt gammel, så jeg vet ikke om den er så up to date akkurat.
Ja det er jo gøy å følge med på ting . Livet i vann har alltid fasinert meg. Fiskene har skumrede, men det skjer ikke så mye. Kan ikke se noe egg enda. Det går litt tregt. Men jeg har god tid. Må få til dette synes jeg. Hvor vanskelig det er, vet jeg ikke. Får bare la det gå sin gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap