Fødekasse: En nødvendighet for meg?

Heisann! Nå har jeg 2 hunn-guppyer, og 1 hann-guppy. Egentlig er det rart at jeg har disse guppyene da jeg egentlig ikke synes de er så fine som Ancistrus, Albino-pansermalle og Amano-rekene jeg har
Uansett, nå har jeg tenkt å prøve på litt oppdrett.. I mitt 63L kar har jeg en Fluval 3+ som jeg tror er synderen siden jeg aldri har sett guppy-yngel i karet mitt.. Sterk strøm og litt go sugeevne på pumpa tror jeg nok gjør at de fleste ynglene mine blir "sugd inn i evigheten"...

Nå har jeg satt ene hunnen i en fødekasse i håp om å se noen få små Har sett flere som har sagt at dette er tull, og at man heller burde bruke flyteplanter; dette nytter ikke for meg siden pumpa er litt overdimensjonert ift karet.
Er det sant at hunnen kan dø av å være i fødekassen? Jeg vil jo ikke det selvfølgelig... Hvor lenge kan jeg eventuelt ha hunnen i fødekassen før jeg burde gi opp? Får hun nok oksygen oppi kassen?

Jeg vet det er mange spørsmål for en slik filleting, men jeg ønsker jo det beste for den stakkars hunnen! Gode råd mottas med takk. (Evt videre råd om hvordan jeg kan gjøre bra oppdrett på albino-pansermallene mine )
Ville ikke satt hun i fødekasse, jeg gjorde det med min lille guppy for 3 dager siden, hun var høygravid og klar til å føde, fikk sykdom og døde med yngelen ufødt... Skal gå til innkjøp av flyteplante isteden, jeg venter fler babyer snart... De blir deppa og syke av det...
Inaktiv bruker
Fødekar virker for meg
Nå er det Molly jeg har i som yngler som bare det..
Men, jeg bruker fødekar, med godt resultat. Den første gangen fødte hun i akvarie, da klarte jeg ikke fange opp yngelen i tide, den ble spist!
Etter det har jeg brukt fødekar. Venter til magen er blitt stor, og jeg kan se sorte små prikker på magen (det er yngelen!), setter henne da i fødekaret, og somregel går det ett par dager, så er yngelen der.
Lykke til :o)
Survival of the fittest.
Om du lar henne føde fritt overlever de sterkeste (men ikke nødvendigvis de peneste).

Pumpen har en tendens til å ta yngel. Jeg har reparert dette med å tre en damestrømpe over innsuget.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap