Guppy
Hei folkens
Jeg vil først bare si at jeg er en HELT nybegynner :P
har hatt et 20L akvarium i litt over 2 måneder nå og har en trolig gravid guppy, så derfor lurer jeg på et par ting.
1. ER denne guppy'en gravid? (om dere ser noe bilde)
2. Hva trenger jeg i et yngelakvarie?(hva slags fôr, planter osv.)
3. er det nok med å bare ta oppi den "gravide" guppyen, og når?
Jeg har akkuratt fått et 30L akvarium av en kompiss, som jeg trodde kunne egne seg til et nytt akvarium, MEN i et av hjørnene (bunnen) er det noe som ser ut som en invendig sprekk i glasset. Det er kun en merkar "opphøyning" av sprekken på insiden av glasset, ikke under. Også en litt stor ripe på insiden av lang side glasset. Jeg er blitt litt redd for at dette akvariumet ikke kan klare og holde standar, så derfor lurer jeg også på om det er noen måte jeg kan Fikse akvariumet på? eller noe annet? Er helt sikker på at det var noe mere jeg skulle spørre om men det kommer sikkert etter verdt
btw så det var et nybegynner forum her, men var ikke sikker på om det skulle postes der eller her
Mvh Christoffer
Jeg vil først bare si at jeg er en HELT nybegynner :P
har hatt et 20L akvarium i litt over 2 måneder nå og har en trolig gravid guppy, så derfor lurer jeg på et par ting.
1. ER denne guppy'en gravid? (om dere ser noe bilde)
2. Hva trenger jeg i et yngelakvarie?(hva slags fôr, planter osv.)
3. er det nok med å bare ta oppi den "gravide" guppyen, og når?
Jeg har akkuratt fått et 30L akvarium av en kompiss, som jeg trodde kunne egne seg til et nytt akvarium, MEN i et av hjørnene (bunnen) er det noe som ser ut som en invendig sprekk i glasset. Det er kun en merkar "opphøyning" av sprekken på insiden av glasset, ikke under. Også en litt stor ripe på insiden av lang side glasset. Jeg er blitt litt redd for at dette akvariumet ikke kan klare og holde standar, så derfor lurer jeg også på om det er noen måte jeg kan Fikse akvariumet på? eller noe annet? Er helt sikker på at det var noe mere jeg skulle spørre om men det kommer sikkert etter verdt
btw så det var et nybegynner forum her, men var ikke sikker på om det skulle postes der eller her
Mvh Christoffer
Postet 07.04.07 kl 16:07
Endret: 07.04.07 kl 16:08
Det jeg gjorde da jeg hadde guppy var å håve opp yngelet og ha dem i et yngelkar. Ble lei av dette etterhvert da, det krever en god posjon med tålmodighet.. Jeg fikk mange til å vokse opp i hovedkaret også, men de må ha gode gjemmesteder. Guppyyngel kan spise flakfor fra første dag. Jeg brukte det sammen med frossenfor. Ikke gi for mye, de spiser ikke stort med en gang. Det beste du kan gi er jo artemia, da vokser dem fort. Jeg gadd ikke det da.
Jeg ville ikke flyttet den gravide guppyen jeg. Det kan stresse den og den kan føde for tidlig
Jeg ville ikke flyttet den gravide guppyen jeg. Det kan stresse den og den kan føde for tidlig
Postet 07.04.07 kl 17:01
Postet 07.04.07 kl 17:14
Postet 07.04.07 kl 17:26
Postet 07.04.07 kl 18:38
Postet 07.04.07 kl 18:52
hoa er gravid, tipper hu føder om sånn ca. 2-3 uker. du trenger yngelnett, masse planter, følg ofte med i karet eter nye. du må ta fisken fort over, det lærte jeg i går. jeg så det hadde kommet 2 nye yngel i karet mitt igår, men jeg hadde ikke tid til å ta dem så jeg skulle gjøre det tidlig idag. de var selvsagt spist.
du det 20 liter akvariet ditt er for lite ingen fisk trives i det. med så mye fisk anbefaler jeg hvertfall ikke noe mindre enn 60 liter, til og med d er lite.
20 liter bli ofte brukt til yngel kar. tipper mye fisk kommer til å dø i karet ditt.
du kan selvsagt prøve å ta silikon på sprekkene men vet ikke om dette vil gå.
æh noe mere du lurer på, eller noe jeg glømte å svare på så bare si ifra.
jo selvsagt flakfor er dårlig til yngel, prøvde dette selv, de vokser utruuuuulig sagte. en siste ting: vis du flytter moren så er det ikke sikkert hun føder i det hele tatt heidi. for hun kan bli redd og tør ikke føde dermed så dør disse i magen hennes. christoffer du kan jo lese mere vis du går inn på profilen til guppy og leser på oppdrett, står mye nyttig der.
du det 20 liter akvariet ditt er for lite ingen fisk trives i det. med så mye fisk anbefaler jeg hvertfall ikke noe mindre enn 60 liter, til og med d er lite.
20 liter bli ofte brukt til yngel kar. tipper mye fisk kommer til å dø i karet ditt.
du kan selvsagt prøve å ta silikon på sprekkene men vet ikke om dette vil gå.
æh noe mere du lurer på, eller noe jeg glømte å svare på så bare si ifra.
jo selvsagt flakfor er dårlig til yngel, prøvde dette selv, de vokser utruuuuulig sagte. en siste ting: vis du flytter moren så er det ikke sikkert hun føder i det hele tatt heidi. for hun kan bli redd og tør ikke føde dermed så dør disse i magen hennes. christoffer du kan jo lese mere vis du går inn på profilen til guppy og leser på oppdrett, står mye nyttig der.
Postet 07.04.07 kl 22:01
Postet 08.04.07 kl 15:01
Postet 08.04.07 kl 15:09
Nei, akvariet er ikke stort nok til 2 skalare og en ildhale. Skalaren anbefales å ikke ha i mindre enn 240 l, så det er noen liter for lite du har ( foreløpig )
Ildhalen blir også stor, men husker ikke anbefalt str enda.
Med bare guppy nedi der kommer det nok etterhvert masse yngel.
Om de ikke har gjemmesteder vil nok foreldrene spise dem ja. Buskete planter eller flyteplanter vil hjelpe på.
Ildhalen blir også stor, men husker ikke anbefalt str enda.
Med bare guppy nedi der kommer det nok etterhvert masse yngel.
Om de ikke har gjemmesteder vil nok foreldrene spise dem ja. Buskete planter eller flyteplanter vil hjelpe på.
Postet 08.04.07 kl 15:11
Postet 11.04.07 kl 22:39
Postet 12.04.07 kl 08:46
Postet 12.04.07 kl 10:19