Bilder av gravid og IKKE gravid guppy?

Jeg har hørt at gravide guppier har en svart flekk bak. Vel... mine har hatt det hele tiden, selv de fire måndene de har gått uten mannlig selskap i akvariet. Kan det være at jeg har misforstått?

Om noen her har bilde av både gravid og 'tom' guppyhunne, blir jeg veldig glad for å se.
Når er egentlig en guppyhunn ikke gravid?

Ang. den svarte flekken: Alle mine hunnguppyer har den omtalte svarte flekken bak fra de er små ungdommer. Den har ingenting med graviditet å gjøre. Det kan imidlertid være slik at denne svarte flekken vokser og blir mye større når en hunn er gravid, rett og slett fordi man kan se yngelen stappet sammen i en mørk masse gjennom bukskinnet hennes.

Jeg tok tilfeldigvis dette bildet en gang. Det var ikke før jeg forstørret det opp på pc'en at jeg oppdaget at noen stirret tilbake på meg fra det bildet...
Yngelens øyne ser tilbake på deg gjennom mageskinnet på den høygravide hunnen! Der ser man tydelig hvordan de er "stappet sammen" bak i buken på hunnen.
(Denne hunnen fødte forresten en hel bråta med yngel tre dager etter at bildet ble tatt.)

[External Image]
Siden jeg startet med guppyer i september i fjor har jeg bare sett yngel i akvariet en gang. Damene ser velfødde ut hele tiden, selv om jeg fôrer bare annenhver dag, så jeg regner med at det går en del yngel med der.
Men jeg mistet hannen i midten av desember, og da ble hunnene svømmende alene til jeg kjøpte nye hanner nå i begynnelsen av april. Går å venter nå, og håper det kommer yngel snart. Men de har altså hatt denne mørke flekken bak hele tiden, så det er vel som du sier - ikke avhengig av yngel.

Jeg har vært innom de tre dyrebutikkene jeg har i omegn (Vinterbro, Ski og Drøbak), men ingen har flyteplanter. Kjøpte en ynglekasse i dag, med god (relativt i allefall...) plass til hunnen, og dobbel bunn. Men når skal jeg sette hunnen oppi?

Nå er det straks tre uker siden hannene ble plassert i karet. Kan jeg begynne å forvente noe snart? Syns de ser sprekkferdige ut alle sammen :p
Det MÅ ikke være en flyteplante, mange andre planter kan godt ligge å duppe i vannflata
Bare riv av en del av planten og prøv deg fram.

Ang fødekasse, jeg ville heller satset på flyteplanter/ mose/ gjemmesteder. Du får fort en sabla gjeng med yngel uansett
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap