Yngelen som forsvant

Har fått klekking på egg fra Etroplus maculatus (tomat ciklide) for tredje gang på kort tid. Første gang ble yngelen spist med det samme de klekket, andre gang berget jeg eggene opp i en yngle boks av plast, men yngelen kom seg ut av de små sprekkene i denne (og ble mat for palettene som sto rett under og ventet). Tredje gang (for to dager siden) tok jeg bladet med eggene opp i et finmasket nett. Jeg så de klekket fint (ca 40 stk), og stanget ned mot grusen jeg har i bunnen på nettet. I går morges kunne jeg ikke se en eneste yngel. Hvor kan yngelen blitt av?? Er de nede i grusen? Blitt spist gjennom nettet? Utrolig at 40 stk kan forsvinne på denne måten bare iløpet av natten. Kan ikke se rester av de heller.
Er denne yngelen så liten at den må ha levende for, eller kan de få "baby" pulver?
Vet dette høres rart ut å foreslå, og jeg tror ikke det skjer så ofte, men det hender ofte her hjemme hos meg, men tror du en vosken fisk kunne ha hoppet opp i nettet, spist opp alle ungene, og derretter ut igjen??
Dette har faktisk skjedd med meg, flere ganger, og det har vert alt fra SAE til guppy til neontetra!D-:
Har du noen slike litt livlige fisk?
Jo, kan jo hende dette. Har også hatt "besøk" i nettet før,men no var det lite vann i akvariet, så det var ca 2 cm til toppen. Men fikk et tips i butikken om Plecoen. Har en på ca 25 cm som ble obsevert mens den "støvsugde" nettet. Vet ikke om denne er kraftig nok til å suge yngelen gjennom maskene.
Jeg tok nettet ut etter 3 dager uten liv. Var å kjøpte en 20 liter som jeg skal bruke neste gang. Har hentet noen nye fisk nå, så det er litt uro i tanken. Tar vel litt tid før de prøver igjen. Men det er kjempe artig med egg, og sikkert enda artigere å se de vokse opp
Ja jeg ser for meg plecoen er sterk nokk til noe sånt, uten å si det helt sikkert da...
Men gleder meg til du skal prøve igjen!
Jeg har tidligere hatt fisk som ialle fall har skadet og drept nyfødt yngel gjennom en lik nettfødekasse. Dette skjedde på minutter før jeg flyttet yngelen, hadde de fått holde på lenger kan det godt hende de ville klart å spise yngelen gjennom nettingen. Nyklekket ciklideyngel (wigglers) er jo temmelig hjelpeløse i starten...

Jeg løste det med å bruke tøynettet fra den ene fødekassen og feste det inni en plastfødekasse på en måte sånn at det ble litt rom mellom veggene på plastfødekassen og nettet. Dermed ble det avstand mellom glupsk fisk og wigglers, samtidig som tøynettet var finmasket nok til at de små ikke kom seg ut.

Håper det ble forklart på en forståelig måte! Så må du ha lykke til neste gang du får egg i karet!

-Har forresten hatt denne cikliden tidligere, ikke lenge nok til at de ynglet, men har lest om det, og om du har mulighet til å ha de i et eget kar skal de visst være flotte foreldre, og jeg synes også jeg leste om at (som hos discus) spiser yngelen et slags sekret som foreldrene skiller ut av huden). Så har du muligheten ville jeg vel forsøkt å la foreldrene oppdra yngelen selv, kan være spennende!

kjempe ide Tusen takk for gode tips.
Hei igjen. Da har de lagt egg på nytt. har kjøpt en 20 liter jeg tenkte å bruke til disse. Her latt noen guppy kjøre det inn i en uke nå. Men har ikke varmekolbe til dette lille karet. Så spørsmålene blir:

Vil det gå bra å flytte eggene over i 20 literen, eller vil det bli for kaldt?

Har lyst at foreldrene også skal gå sammen med eggene/ev. yngelen, men vil dette gå bra i så kaldt vann (de skal ha min. 24 grader ifg. fiskebasen)?

Å la de klekkes i 400 literen er mord. Har en ulveflokk av paletter som allerede begynner å vise stor interesse for eggene (så jeg trenger svar fort).

Svaret kommer ann på hvor mange grader det er i 20 litern!
Vet at det tar flere dager før eggene klekkes jo kaldere det er da..?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap