Gravid SAE

Jeg har 5 SAE hvorav den ene nå er betydelig rundere enn vanlig

Spørsmålet er hva jeg gjør nå. Skal jeg flytte SAEene til ett mindre akvarie (har ett 20l)? Jeg går ut i fra at eggene som legges er i fare for å bli spist av scalarene, sølvhaiene, ancistrusene og/eller sebrafiskene, dersom jeg ikke flytter de. Jeg har også en "rugekasse" som kanskje kan brukes?

Setter pris på litt ekspert hjelp her, jeg er relativt fersk som akvarist.

Siden ingen har klart oppdrett på SAE ville jeg tatt det hele med ro og ikke gjort noe. Det at en er rundere enn de andre er tilfelle hos meg også.
Du har sikkert rett, men da må min SAE være syk. Den ligger stort sett helt i ro på bunnen (flytter seg noe fra tid til annen). Den er SVÆRT RUND, og ser i det hele tatt ikke god ut.

Har du/dere opplevd noe tilsvarende? Jeg har dessverre ikke bilde av den.
Selv om ikke oppdrett har lyktes i mer enn ett påstått tilfelle (udokumentert, derfor sier jeg påstått) her til lands, betyr ikke dette at ikke fiskene kan finne på å bli rognstinne og legge egg

Men jeg kan aldri si at jeg har sett spesiell økning i kroppsmasse i bukregionen på mine SAE i forbindelse med at de er rognstinne.
Men feite, det ser jeg stadig at de er Daglig kalles det vel litt mindre beskjedent

For all del; om fisken din ser ut som den er i ferd med å revne, kan den enten være forstoppet, eller ha bukvannsott.
Les mer om disse i sykdomsartikkelen.
Er det ikke èn som har greid å drette SAE da? Mener å ha lest det et sted.
Den ene av våre sae er så feit at h*n ikke gjør annet enn å ligge på bunnen, eller på ei rot mesteparten av dagen. Hun reagerer allikevel veldig raskt når det er tid for mat! Hissig er den også, så den får alltid i seg mat før resten av gjengen. Du har nok en helt normal, grådig sae.
Malawi er best
Er det ikke èn som har greid å drette SAE da? Mener å ha lest det et sted.

Det er stadig noen som skriver at de har drettet både SAE og praktbotia. Det merkelige er at ingen klarer ta bilder av yngler, egg osv...... Merkelig nå, da alle har mobil med kamera, eller digitalkamera tilgjengelig. Selvfølgelig kan det hende at noen har klart det en eller annen gang, men det er som sagt ikke dokumentert med bilder, og da hjelper det ikke stort.
Fant dette:
Neil and I had never seen any reports on breeding SAEs during the time
when that article was written and published. There had been rumours of
breeding, and some good reports on "breeding dance" without any egg
laying. Now they have been bred and this has been documented:
Doug Underwood has just managed to produce viable fry this summer, and
you can find his posting about it from the APD archives. So, it is
possible that your brand new SAEs will breed one day too!


Fant det her

Skulle likt å visst hvor disse APD-arkivene befinner seg
Aggi
Fant dette: [I]Neil and I had never seen any reports on breeding SAEs during the time when that article was written and published. There had been rumours of breeding, and some good reports on "breeding dance" without any egg laying. Now they have been bred and this has been documented: Doug Underwood has just managed to produce viable fry this summer, and you can find his posting about it from the APD archives. So, it is possible that your brand new SAEs will breed one day too![/I] Fant det [URLBLOCK1] Skulle likt å visst hvor disse APD-arkivene befinner seg ;)



APD = Auatic Plant Digest, og det er vel denne artikkelen det refereres til: her
Ok, takk! Fant den jeg også... Synd at det ikke var noen bilder der... :-/
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap