Vil SAE spise palett yngel ?

Har 11 SAE i samme kar som ett palett-par som snart blir foreldre.

SAE gafler i seg frossen artemia + røde mygglarver når den ikke tar alger, vil de komme til å forsyne seg av knøttsmå palettyngel ?
De vil sikkert forsøke det, ja... Synes ikke mine er de verste på yngel, men de prøver seg.
Hmm, frykter stor algevekst dersom jeg tar ut SAE'ne men ønsker å få til bra med yngel.

What to do, what to do...
Jeg fikk palettyngel for ca 20 dager siden, og ja; SAÈn prøver seg, men palettene passer godt på, og ikke noen får nærme seg.

Nå vet jeg ikke hvor mange yngel det var, og ikke hva som skjedde, men det var mange i et par dager, og så plutseligvar de bare 10-12 stk. Jeg mistenker sterkt at SAEne var syndebukkene i et ubevoktet øyeblikk. Men etter det har foreldrene passet på som bare juling.
Tror disse er blant de mer ufarlige fiskene. Munnen er liten og litt nedoverrettet. De er typiske gnagere. Små SAE strever med å svelge voksen frosset Artemia hel, de gnager på den i vannet.
Skjønner da at det ihvertfall er muligheter for at SAE'ne kan ta yngel.

--------------------
"Jeg mistenker sterkt at SAEne var syndebukkene i et ubevoktet øyeblikk."
--------------------

Hva om jeg erstatter de 11 SAE'ne med la oss si, 25 Otto, for de tar vel ikke yngel.
Første kull palettyngel hos forsvant også, men da hadde vi guppy'er. Disse ble nok for nærgående for foreldrene, og ble da også "eliminert" en etter en. De var nok for lett bytte for palettforeldrene med de store finnene.
Etter det byttet vi til kardinaltetraer, og 5 SAEer. Andre kull palettyngel kom som planlagt, og etter 3 uker svømmer nå palettyngelen sammen med både kardinaler og SAE, og ca 40-50 har overlevd, og foreldrene er blitt mye roligere nå som ungene klarer seg selv.
Vi har opplevd SAEene mer nysgjerrige enn grådige, og jeg synes du skal la foreldrene få gjøre jobben sin, å passe på yngelen selv. Ingen garanti selvfølgelig, ihvertfall ikke hvis det er første kull, men det fungerte fint her altså!!
(også er det mer naturlig med litt frafall, det er liksom naturens gang!)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap