Tykk perlegurami. Kan den være full av egg??

er perleguramien egg legger??
for hoa vi har er blitt skikkelig tykk...kan det være egg?
Slikt står det oftest i profilen til arten her på AF. Infoen er derfor lett tilgjengelig for alle

Men for å svare: Ja, perleguramier er eggleggere. Det er relativt få fisk som ikke er eggleggere (levendefødende fisk og en del rokker føder unger, resten gyter egg)
jeg har lest på info sidene... jeg gjør det helt før jeg spør noen.. for det er lettere enn å vente på et svar.. men det står ikke noe om det på den siden... så hvorfor er ho så stor?? stor kul på sidene... ikke sånn at ho er helt rund hele veien som platy når de er gravide, men som om ho har svelget en pingpong ball...
Det er ørten grunner som kan være årsaken til at hun har en uvanlig livvidde.
Å si eksakt hva det er krever rett å slett at fisken åpnes. Du forstår sikkert at det ikke er heldig for fisken

De vanligste grunnene:
-Fisken er rognstinn (full av egg)
-Fisken har forstoppelse. Det siver ofte tynn sytrådaktig avføring fra fiskens gatt (endetarmsåpning).
-Fisken har en dødelig infeksjon i buken (bukvannsott). Skjellene vil etterhvert reise seg rundt buken, og videre på store deler av fisken.
Dette er ikke den fisken dette er lettest synlig på, siden skjellene er relativt små. Fisk i denne fasen bør avlives.
-Fisken har en eller flere svulster i buken. Dette vises oftest i form av større hevelse på den ene siden, kontra den andre. Her høres det for synkront ut til at dette er første tanke.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap