Gurami yngel og for til disse

Hei alle sammen. Nå har jeg hatt skikkelig nybegynnerflaks og fått yngel på både scalarer, blå gurami, ancistrus, platty, sverdrager, molly og guppy. Mat til de levendefødende har ikke vært noe problem. Men hva med de eggleggende?
Ser i flere tråder her at infusorier er bra.
Scalarene hadde ca 250 wigglere. Jeg slapp daglig noen dråper "Liquifry nr 1 for egglayers" oppi karet. Nå ca ei uke senere er det ca 50-60 yngel igjen. Jeg har også knust flakfor mellom fingrene til det er pulveraktig. Slipper også noen dråper av "liquifry nr 2 for live bearers" oppi og håper at de får i seg noe næring. Nå ser jeg at en del av de gjenværende yngel har trader med avføring under seg, så det må vel bety at de får i seg noe. Vannskorpa har en tynn hinne og under hinna ser jeg små hvite prikker som beveger seg. De hopper som lopper. Det er også små tråder som krøller seg. Er det dette som kalles mikroorm?
Jeg tok to hunner og en han av blå gurami i et 110 liters kar. ca 15 cm vann, noen stener, ei rot, en del flyteplanter av hornblad og andemat. 28 grader. Dagen etter var det skumrede, og kvelden etter "tusenvis" av bittebitte små yngel. Har gitt samme blanding av liquefry og knust flakfor og det er fortsatt fullt av liv nedi der nå fire dager etter. Jeg tok foreldrene ut med en gang jeg så yngel. Passer gurami på yngelen eller spiser de dem?

Jeg fikk også 50 yngel i flisehule for ancistrus. Dagen etter at disse var klekket tok jeg hele hulen med vann og yngel ut og slapp yngelen ut i oppvekstkar sammen med ei uke gammel mally og platyyngel. Hulen og pappaen satte jeg tilbake i oppdrettskaret. Var dette lurt? Eller skulle jeg latt yngelen vokse ut av hulen naturlig?... Masse spørsmål, og håper på kloke svar. Skal prøve å lage infusorier etter bananmetoden som jeg leste her, og har en liter vann med artemiaegg som står med luftslange fra i går. Håper de klekkes i morgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap