kampfisk

hei jeg har to kampfisk(gutter) som er i hver sin aquabox... den nyeste av de har begynt å lage skumrede... mens den vi har hatt i flere mnd aldri noen sinne har laget noe slikt...
betyr dette da at den er klar for å parre seg med ei hoe?
og i så fall så har jeg en 70L som jeg hadde tenkt til at han kunne bruke som en lekeplass for han og henne til det er blitt egg der.. vet hoa må fjernes med en gang etter lek...
men når yngelen har blitt plassert i skumredet av hannen kan han da tas ut eller må han være der helt til ynglen er frittsvømmende..? når kan han tas ut...
hvordan vet jeg at skumredet vil holde??
vil det bli sugd inn i pumpa??
og hvorfor har aldri den andre kampfisken laget rede??
legger ved et bilde av pumpen...(den sitter fast og er ikke til å tas ut...)
å fisken som er på bildet er ikke der nå lenger...
aia88
hei jeg har to kampfisk(gutter) som er i hver sin aquabox... den nyeste av de har begynt å lage skumrede... mens den vi har hatt i flere mnd aldri noen sinne har laget noe slikt... betyr dette da at den er klar for å parre seg med ei hoe? og i så fall så har jeg en 70L som jeg hadde tenkt til at han kunne bruke som en lekeplass for han og henne til det er blitt egg der.. vet hoa må fjernes med en gang etter lek... men når yngelen har blitt plassert i skumredet av hannen kan han da tas ut eller må han være der helt til ynglen er frittsvømmende..? når kan han tas ut... hvordan vet jeg at skumredet vil holde?? vil det bli sugd inn i pumpa?? og hvorfor har aldri den andre kampfisken laget rede?? legger ved et bilde av pumpen...(den sitter fast og er ikke til å tas ut...) å fisken som er på bildet er ikke der nå lenger...


jeg glemte også å nevne det at vil den kampfisken fortsette å lage disse skumredene i 70L??
70-literen må være tom, uten andre fisk. Det er også en fordel om det ikke er grus under redet. Det må være planter og gjemmeplasser.

Pumpen kan du enten fjerne, eller dekke godt til med en strømpe.
Om du lagger en halv plastkopp i et av hjørnene (må være luft under den) blir det mye enklere å lage skumrede.

Jeg anbefaler deg å ha hannen der til du ser de første halene begynner å poppe frem fra redet.
Husk også at hannen ikke skal mates mens han passer eggene.

jeg vet det ikke skal være noen andre fisker der... men... han er i en aquabox nå... og han henter luft fra overflaten til å lage rede... trenger jeg fremdeles plastkoppen da??
og hvorfor så mye planter og gjemmesteder da??
han skal jo flyttes til 70L men vil han lage rede der også?
Jeg syns du bør ha plastkopp (helst isoporkopp, gjerne noe større enn en kopp også), så ikke redet går i stykker når du skal hente opp hunnen eller fikse andre ting. Skumreder er helt latterlig skjøre.

Du bør ha noen gjemmeplasser for hunnen. Det er mer voldtekt enn sex å se når kampfisk parrer seg.

Han vil lage rede så fremst vannkvalitetene er rett. Jeg innbiller meg at de ikke lager rede i basisk vann, men jeg vet ikek om det er rett.
Regner med du har ok vannkvaliteter uansett.
Bare å sette hannen inn. Om noen dager vil du jo se om han lager rede.
Du burde lese her! Står veldig mye om Kampfisk-oppdrett
Kesol
Jeg syns du bør ha plastkopp (helst isoporkopp, gjerne noe større enn en kopp)


men hvordan skal jeg få koppen til å holde seg i bunn??den kommer jo til å flyte opp da...eller mener du at jeg skal ha en kopp flytende på toppen slik at hannen velger dette som en plass for å lage skumrede??
hehe i boxen som han er nå driver han å lager skumrede... å istad da jeg gav han litt mygglarver spiste han noen, mens resten har han plukket opp fra bunn og festet i løse deler fra noe som sikkert skulle være et skumrede...
me ha har laget bobler rundt hele kanten av karet og noen på midten...
Den skal være i overflaten, ja. Du må finne en måte å feste den i et hjørne på. Han skal bygge skumredet her.

At det er skum rundt kantene og litt i midten tyder på at det er vanskelig å bygge skumrede der. Om du bruker en kopp får han samlet skumredet på en plass.

Malin.P
Du burde lese [URLBLOCK1]! Står veldig mye om Kampfisk-oppdrett ;)


Det Malin foreslår her er virkelig verdt å lese!!
Her står ALT du vil vite, også om plastkopper (teip er forresten svaret
Lykke til!(:
dette er måten jeg dretter kampfisk på:

10 cm vann i lekskarret, 1 ts salt pr ti liter vann(hjelper til å holde parasitter borte fra yngelen og kullene blir større), torumin eller torvektrakt gjør at skummredet blir bedre og boblene ikke sprekker, 10x10 cm bit av en søppelsekk , festes med tape i ett hjørne slik at det flyter, kampfisk liker å legge egg under noe mørkt, litt flyteplanter og ting som hunnen kan gjemme seg i slik at hun ikke blir drept av hannen, ikke pumpe, helt stillestående vann.
jeg setter hunnen til hannen første dag i ett syltetøyglass e.l. slik at dem kan flørte litt uten det går på livet laus
når hanne har bygd skummrede og hunnen står med hodet ned å flørter, slipper jeg dem sammen.
eller lek fjærner jeg hunnen med en gang, og når jeg ser yngel tar jeg ut hannen og setter inn en luftstein.

for med infulsorier de føste dagene, yngelen er svært liten, så kan du prøve med nyklekt artemia etter en stund

tempen i luften bør være lik den i akvariet. du kan også dekke til karret med klingfilm (matplast)

lykke til

(ps: temp bør ligge på 28 grader slik at du får lik fordelig av hunner og hanner av yngelen)
Inaktiv bruker
eddiedahl
dette er måten jeg dretter kampfisk på: 10 cm vann i lekskarret, 1 ts salt pr ti liter vann(hjelper til å holde parasitter borte fra yngelen og kullene blir større), torumin eller torvektrakt gjør at skummredet blir bedre og boblene ikke sprekker, 10x10 cm bit av en søppelsekk , festes med tape i ett hjørne slik at det flyter, kampfisk liker å legge egg under noe mørkt, litt flyteplanter og ting som hunnen kan gjemme seg i slik at hun ikke blir drept av hannen, ikke pumpe, helt stillestående vann. jeg setter hunnen til hannen første dag i ett syltetøyglass e.l. slik at dem kan flørte litt uten det går på livet laus:) når hanne har bygd skummrede og hunnen står med hodet ned å flørter, slipper jeg dem sammen. eller lek fjærner jeg hunnen med en gang, og når jeg ser yngel tar jeg ut hannen og setter inn en luftstein. for med infulsorier de føste dagene, yngelen er svært liten, så kan du prøve med nyklekt artemia etter en stund:) tempen i luften bør være lik den i akvariet. du kan også dekke til karret med klingfilm (matplast) lykke til:) (ps: temp bør ligge på 28 grader slik at du får lik fordelig av hunner og hanner av yngelen)


Enn dersom tempraturen er 29 (og varmekolben litt teit, så jeg må holde den der) vil det da bli bare ett kjønn eller?
En jeg kjenner har kampfisk oppdrett.. Hun har et akvarie som er ca 15 cm høyt og ganske langt for og være 15 cm.. Hun har puttett masse Planter oppi sånn at det er heelt grønt inne i der sånn at man ikke kan se bakruta. også har kampfisken laget et stooort og fint rede også har det bare blitt masse yngel.. hun fjerna visst nok hunnen men ikke hannen med en gang..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap