Trenger man egentlig en strømpe over pumpa?

Trenger man egentlig en strømpe over pumpa når man har yngel?

Mine 6 ikke-så-alt-for-store leoparddanioyngel svømmer rundt i 112-literen, og de er fortsatt 6 igjen hver morgen.
Har til og med sett dem passere pumpa, bli dratt mot den, og svømme videre.
Tja... Det kan være den som har gjort at du ikke har 60 yngel, for eksempel
Jeg fant alltid yngel i pumpa før jeg tok strømpe på.
Haha, pent ressonement.

Har egentlig alltid funnet guppyyngel i pumpa, men de tror jeg har søkt dit for å gjemme seg (i likhet med all annen fisk jeg noen gang har funnet i pumpa).

Skal ta noen tester med kjent antall yngel (og en pumpe der jeg vet de kan hentes levende ut, så klart).
Alternativet er jo å ha filter som ikke eter yngel ;p Dette er noe i alle fall jeg både foretrekker og verdtsetter.

Kan jeg nevne en helt enkel proflow svamp, med ett maxi-jet pumpehode?
Holder det ikke med denne filterkapasiteten, velger en heller dobbelt sett av begge deler.

Kan nevne at jeg i det ene karet i racken, det med malleyngel (ca 75 av dem + x antall millioner snegler) har en enkelt slik svamp. Her ligger det fòr ute hele døgnet til yngelen. Har jeg målt No2 over 0,3mg\L? Nope
Frank Angell
Alternativet er jo å ha filter som ikke eter yngel ;p Dette er noe i alle fall jeg både foretrekker og verdtsetter. Kan jeg nevne en helt enkel [URLBLOCK1] svamp, med ett [URLBLOCK2] pumpehode? Holder det ikke med denne filterkapasiteten, velger en heller dobbelt sett av begge deler. Kan nevne at jeg i det ene karet i racken, det med malleyngel (ca 75 av dem + x antall millioner snegler) har en enkelt slik svamp. Her ligger det fòr ute hele døgnet til yngelen. Har jeg målt No2 over 0,3mg\L? Nope :)


Det du nevner her, høres jo helt ideelt ut. Hvilken powerhead behøver jeg til et 50 l kar? Det er visst mange å velge mellom, og de er vel også ganske store fysisk.
Alle er små i utvendige mål. Velg derfor den kapasiteten du mener er best i forhold til størrelsen på akvariet og fiskene du holder. I ditt tilfelle vil kanskje 200-500 liter i timen være passe.

Da jeg startet opp reolen hadde jeg kjøpt flere pumper på Dahls, merker er Sigma.
Disse er sirkulasjonspumper med filtervatt- lett forklart.

Jeg er kjempefornøyd!
God trykk i de, stort filter og helt yngel- sikkert.
Palettene lar yngelen beite på filtermassen, helt strålende siden det setter seg rusk der med mat i
Og yngelen blir ikke sugd inn.

I 112- literen hvor jeg har L- 144 har jeg lagd to slike av sirkulasjonspumper + vatt. Jeg er veldig fornøyd!
Proflow er omtrent umulig å få tak i. Utsolgt, men regner med at butikkene tar inn etter sommerferien (håper jeg).

Det eneste jeg finner flere steder, er: Aqua Clear powerhead attachment og Aquaclear Powerhead. Dette er vel sikkert ikke like bra som Proflow. Har forresten liggende uåpnet begge de ovennevnte.
Jeg prøvde med strømpe over innsugsrøret, men synes det ble fort tettet, så jeg tok rett og slett en vaskepose (slik som en bruker til vaskemaskinen) og det fungerer kjempefint.
Geir A.
Jeg prøvde med strømpe over innsugsrøret, men synes det ble fort tettet, så jeg tok rett og slett en vaskepose (slik som en bruker til vaskemaskinen) og det fungerer kjempefint.


Er ikke den hvit? Eller ser det ikke så ille ut? Kanskje du kan sette inn et lite bilde av pumpen din så en får en viss idè om hvordan det ser ut?
Eller du kan kjøpe et Fluval 3 filter og klippe denne i 2, for og så tre denne over innsuget.

Andreas Bjørvik
Proflow er inne hos tropefisk den

Aquaclear sitt partikkelfilter er noe helt annet enn denne svampen. Det er rett å slett ett gittersystem, med filtervatt formsydd rundt noen rør.
Partikkelfilteret er helt greit til nettopp å fjerne partikler, men den biologiske kapasiteten er lik 0. Selv har jeg erstattet all innmat med filtermasse beregnet for utvendige filtre. En halvliter ehfisubstrat pro, det blir det fort futt av
Filteret er da ikke allverden til partikkelfiltrering, og en del småkrek kan nok finne på å stryke med

Til ditt kar på 50L ville jeg valgt en av følgende modeller (alle fra AS\ Maxi-jet):
PH 400, MJ500 eller NJ800. Les mer om alle disse i maxi-jet lenken over
Inaktiv bruker
På mitt 54L akvarium har jeg en utvendig pompe som er beregnet til 200L

Åpningen i vannet har jeg satt en svamp rundt så ikke yngel kan bli slukt.

Fungerer exelenty
Jeg trer også en bit svamp over innsugsristen på "sugerøret" til mine utvendige Eheimfiltere, hvis jeg har små yngel i akvariet. Det beste er å ta en grovporet svamp, så tetter den seg sjelden.

Slike svampbiter er lett å bare smekke på innsuget som en kork, og bare nappe den av igjen ved eventuell rens.
Jeg skjærer bare ut en passe avlang firkant av blåsvamp (har slike store "blåsvamp-madrasser" liggende til div. bruk), og så setter jeg saksa nedi og skjærer ut et lite, men dypt snitt midt i. Der trer jeg innsuget.

Den avlange formen på svampbiten bør være like lang som filterinnsugets riller, slik at de blir dekket helt. Helst litt lenger.
Newjet 400 er mye mindre fysisk en maxijet og har stillbar gjennomstrømning. Men den kan ikke vris, men må stå i rett vinkel mot glasset, så et 90 graders bend eller det fine kuleleddet fra Eheim er fint tilbehør. Svampen til 2252 filteret passer på maxijet og newjet, bare tett hullet nederst med en bit filtersvamp.
Jeg har en Fluval 1. Er den for kraftig til disse små? Har sån vatt jeg kan putte inni istedenfor den svampen som er der. Eller blir det helt feil??? Tengte å ha yngelet i en bolle til å begynne med. Men de bør vel ha en pumpe.!?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap