Hjelp til sterkere skumrede

Hva kan man ha i vannet for at en kampfisk skal kunne lage et mer solid skumrede?
torumin eller ett torvekstrakt gjør at boblene ikke sprekker.
jeg lar en 10x10 cm bit av en søppelsekk ligge å flyte i ett hjørne, fester denne med tape. her foretrekker kampfiskhannen som oftest å lage rede.

jeg bruker også 1 ts salt pr 10 liter vann i lekskarret. når jeg begynte med dette fikk jeg kjempestore kull til å vokse opp

yngel er svært motagelig for parasitter og saltet her gjør susen

Takktakk!

Funker vanlig koksalt til dette formålet? For å være ærlig så sliter jeg jo med å drette opp kullene, håper saltet kan bidra litt da.
ja bare ta det saltet du har for hånden, jeg bruker vanlig havsalt.

nå salter jeg ikke ferskvannsfisk til vanlig hvis det ikke er noen ekstra, men dette med salt i lekskarr til kampfisk funker kjempebra

jeg har tidligere bare fått 10-20 yngel pr kull til å vokse opp, men etter jeg brukte salt fikk jeg 80 halfmoon voksen i siste kull

de trenger infulsorier i MASSEVIS når de er små og eplesnegler(som forautomater) trives ikke i så salt vann så du må lage infulsorier med bananskall.
jeg har i en god skvett av dette infulsorievannet hvær dag til yngel.
(husk 28 grader, slik at du ikke ender opp med kun hunner eller hanner)

hvis du begynner for tidlig med nyklekt artemia, vil enkelte yngel vokse så fort i forhold til andre at de blir mat, så kjør på med infulsorier så du får nogen lunde lik vekst på yngel.

(dette med salt fungerer også fint på andre skummredebyggere av labyrintfisk)
Oi! Det er jo en revolusjon.

Hvor lenge kan yngelen spise infusorier? Og må den avløses med levende artemia, eller finnes det andre alternativer? Hvordan fikser jeg meg i så fall levende artemia?
hmm ja var det lenge..for å si det enkelt.. når yngelen er blitt så stor at du ikke trenger lupe for å følge med,, er de klar for artemia(14 dager)

du må finne gode artemia egg (ikke hobby artemia i reagensrør) med høy klekkeprosent, så lager du deg en klekker av en 1.5 liters cola flaske.
eneste du trenger er ett varmt rom..(eller en bøtte vann og en varmekoble som du kan henge flasken i) 1-2 ts salt pr liter vann litt artemia egg og en luftpumpe. vent 24 timer så kan du fore.
du må sile artemian gjennom en artemiasil eller damestrømpebukse, gjærne skyll den først før du forer, for vannet artemian er klekt i inneholder mye bakterier.

du kan ikke sammenligne yngelveks med og uten artemia, det er dynamitt

sjekk nettbutikker
Ok, har sett litt i artikkelen her på AF, men; hva er greia med slangen? Hvor ender den? Hva gjør den?

Mener du slangen som går fra luftepumpe til vannet inni flaska?
slangen fra luftpumpen går fra pumpen via en ventil (viktig så du får stenge av artemiaen når du kobler ifra før foring) inn i troppen på colaflasken. troppen på flasken lager du bare ett lite hull i og setter i slangen, tett med litt silikon.
Æh. Da trenger jeg jo en luftepumpe...? Eller kan jeg koble dette på en Fluval 3+ eller en Eheim-pumpe?
Du må nok ha en luftpumpe
Satans pænga.
Ergo har jeg 2 uker på meg til å begå vinningskriminalitet. *grumle*
Kan noen linke meg en brukbar og billig luftpumpe?

Selve eggene er vel ikke noe billige, de heller?

Heldigvis har jeg slanger og silikon...
Kesol
Æh. Da trenger jeg jo en luftepumpe...? Eller kan jeg koble dette på en Fluval 3+ eller en Eheim-pumpe?

nei du trenger luft finnes billige små ¨på nettbutikk
På webzoo.no er det helt greie luftpumper... Hvis du samtidig er ute etter luftdrevne filter til yngelkar, så kan man forgrene luftslangen... Men da er det viktig at du ikke kjøper en for liten luftpumpe...
MÅ man fôre Kampfiskyngel med Artemia? Jeg liker ikke å fôre med levendefôr. Er det noe annet man kan bruke eller? :P
ikke hvis man skal ha masse yngel til å vokse seg store å sterke

finnes flytende og avskallet.. men det kan ikke sammenlignes.
Må vel bare kjøpe en pumpe da. Holder en for 150,-? Og ca. hva koster artemiaegg?

Skal for øvrig bruke 112-literen som yngelkar, da jeg ikke har råd til noe kult i dne uansett.
eddiedahl
ja bare ta det saltet du har for hånden, jeg bruker vanlig havsalt. nå salter jeg ikke ferskvannsfisk til vanlig hvis det ikke er noen ekstra, men dette med salt i lekskarr til kampfisk funker kjempebra:) jeg har tidligere bare fått 10-20 yngel pr kull til å vokse opp, men etter jeg brukte salt fikk jeg 80 halfmoon voksen i siste kull:) de trenger infulsorier i MASSEVIS når de er små og eplesnegler(som forautomater) trives ikke i så salt vann så du må lage infulsorier med bananskall. jeg har i en god skvett av dette infulsorievannet hvær dag til yngel. (husk 28 grader, slik at du ikke ender opp med kun hunner eller hanner) hvis du begynner for tidlig med nyklekt artemia, vil enkelte yngel vokse så fort i forhold til andre at de blir mat, så kjør på med infulsorier så du får nogen lunde lik vekst på yngel. (dette med salt fungerer også fint på andre skummredebyggere av labyrintfisk)

Jeg gjøer som Eddie med salt i vannet hos guttene mens dem holder på med og lage reir men jeg bruker Indian Almond Løver som dem bygger reiene rundt. svært stive blir dem og holder gott uansett om jeg skifter vann
Du kan forsøke..
..avskallede artemia egg.

Selvfølgelig ikke like bra som artemia, men mye mindre jobb.
Jeg har selv brukt dette til Corydoras, og det fungerte glimrende for meg..

Jeg fukter eggene før de slippes oppi (For å få de til å synke..)

Den posen jeg har ligner på denne, men kjøpt til en grei pris i lokal dyrebutikk. --> http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=137&produktid=1810&Navn=04.%20Artemiaklekkeutstyr&HKatID=30

Hos meg er denne posen svært drøy..

Tilfeldig bekjentskap
© Marita Helgesen
Reklame for plussmedlemskap