Artemiaklekking

For noen uker siden hadde jeg frittsvømmende yngel av scalare, men de døde fordi det skar seg med artemiaklekkinga. Antagelig hadde jeg for mange egg oppi - jeg tenkte at det det var best å ha noe å gå på...

Nå har jeg flyttet frittsvømmende yngel over i en egen balje, og har nyklekket artemia klar helt på rette tidspunkt.

Men så er det dette med silinga: Jeg har sugd opp en del artemia med sprøyte, og silt denne saltvanns/artemiablandinga gjennom et kaffifilter. Men mye levende artemia går rett igjennom?! Det lever som bare juling i glasset jeg samlet opp saltvannet i. Har jeg misforstått her - jeg trodde de levende artemiaene skulle bli igjen i kaffifilteret?? (Eller er det bare eggeskallet som skal siles bort? Hvordan får jeg da skilt artemia og saltvann?)

Og: Kan klekket artemia leve uten luftpumpe? Nå har jeg satt pumpa på yngelbaljen - og selvfølgelig funket ikke patentet mitt med splitting av luftslangen! (Her testes ikke ting før i siste liten, nei...)

Noen våkne som kan hjelpe med dette?
Ehm, jeg har visst hørt før at dette med "hasteinnlegg" ikke er så populært - beklager det der!

Jeg måtte jo bare prøve å sile på nytt, og da viste det seg at det må ha vært noe galt med det første kaffifilteret...

Egentlig kan hele denne tråden slettes!
Fint at du fant ut selv at kaffe-filteret ikke var helt tip-top. For slipper det artemia gjennom, kan jeg love deg at kaffen ikke hadde vært helt den samme

Hvor lenge artemia lever uten sirkulasjon, er jeg usikker på. Kommer helt ann på mengden artemia på mengde vann. Jeg ville imidlertid ikke satset penger på at de levde spesielt lenge uten noen form for gassutveksling til vannet
Hehe, sånn kan det gå når man styrer med ting & tang i siste liten og midt på natta

Du kan tro jeg ble lang i maska når artemiaene rant rett igjennom, og bare noe eggeskall ble liggende igjen i kaffifilteret...

Men det er jo utgjort at man skal treffe på et dårlig filter akkurat i en slik situasjon, også!

Stikk i en dyrebutikk, så kjøper du deg en artemiasil... Sånn liten grønn sak, de koster ikke altfor masse.
Artemia
Jeg kjøpte meg en artemiaklekker som heter hatch and feed. Der er det saltvann nederst i apparatet, og artemiaen svømmer opp i en tube og ut i karet. Yngel av blå gurami, black molly og gul molly vokser som bare det...

Jeg har også brukt halvannen liters flaske der jeg skar av toppen midt på flaskehalsen og hadde slange med brusestein oppi. Når artemiaen klekket satte jeg hele flaska forsiktig ned i karet. Artemiaen svømte da opp og ut av flsaka mot lyset, og ble spist av min scalareyngel. Har også tømt vann med artemia rett i karet, og både yngel og planter vokser som bare det. Tror faktisk de har godt av litt sjøvann. Men det spørs kanskje litt på hvilke arter du har. Med mine blå gurami, scalare, platy, sverdragere, molly og ancistrus yngel har det hvertfall fungert toppers uten siling.
Vil på det sterkeste fraråde å ha artemiavann rett i karet.
1. Det er ferskvannsfisk en snakker om. Heller man 2dl rent saltvann i karet daglig, får en fort brakkvann...
2. Det vil alltid følge med eggeskall fra klekket artemia, og uklekket artemia. Om fisk eter dette, får de ofte forstoppelse, om da ikke tarmsystemet skades av de kvasse eggeskallene.
3. Det følger med masse småekle bakterier fra dette vannet over i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap