Sverddrager som snart skal yngle

Har kjøpt en god del fisk til mitt nye akvarium og har fått med meg en høygravid sverddrager.Skal jeg bare la det stå til slik at naturen ordner det selv, er det noen som har noen råd.

Hvordan kan vi se når det er like før de levende fiskeungen kommer ?Jeg vet at mange nyfødte blir spist, er det noen som har en teori på dette?
Jeg ville valgt å la naturen ordne dette, men skal du beholde yngel, kan du ta di over i et annet lite kar.

Noen setter den "gravide" fisken i et fødenett, men det blir fort veldig mange, for sverddrager yngler mye.

Man må vel kanskje sjangse på når evt fisken skal i et fødenett, de blir kjemperunde og ser helt sprekkferdige ut, ikke alle fisker synes fødenett er fint og mange blir bare super stresset av det.

Må regne med at dine andre fisker får et gourmet måltid dersom naturen skal ordne, men mye flyteplanter og slikt er det vel håp om at noen overlever.
Hei Kjella.

Gratulerer med en ny flott hobby!

Det er alltid kjempeartig når man får de første barna.
Da jeg startet opp for to år siden prøvde jeg redde hver eneste en av dem. Ved å sette barna i fødenett i hovedkaret. Jeg satt ikke moren der slik mange gjør. Syntes det ble for stressende for mødrene.

Så. Syntes fødenettet var rett og slett lite pent å ha i karet. Jeg gikk over til å anskaffe en del flyteplanter. Her er det flott for moren å søke fødested - og for barna å gjemme seg. Foreksempel planten Hornblad.
Har selv erfaring med Platy og Guppy. Og uten at jeg har klart telle, jeg tror det er et fåtall som blir mat for de andre fiskene ved denne metoden. Det er iallfall min egen erfaring.

Men som Bettina sier; de får mange mange unger etterhvert - og det kan bli et stort problem hvor du skal gjøre av alle når de vokser til. Brutalt å høre når man er ny kanskje, men det kan være like greit at naturen får gå sin gang og at noen barn forsvinner.

Hvordan så se at det nærmer seg fødsel.
Vel. Mødrene her hos meg, søker alltid etter fred, ensomhet og ro i flyteplantene. Vet ikke riktig helt hvordan jeg skal beskrive det - men de går fra ballongfasong til nesten å bli litt kantete i formen rett før fødselen.

Jeg vil råde deg til å skaffe deg noen flyteplanter jeg.
Fikk selv tak i dette via Kjøp Salg annonsene her på Akvaforum.

Lykke til.

mvh
Ny familie
Takk for hyggelig tilbakemelding.
Greit med nyttig info flyteplanter skal prøves.
Har god kontakt med en forhandler men han er på ferie nå.

Jeg har hatt akvarium for lenge siden så mye er glemt.
Det er kjempespennende og følge med og lese alle innlegg her.

Er det noe helt spesielt man skal være forsiktig med i startgropa som kan være nyttig å passe på.
Akvariet fylte jeg med vann for 2 uker siden,fiskene har vært der i 1 uke og vannprøvene er stabile.
Hei igjen.

Om du går oppe på "verktøylinja" her på akvaforum finner du link til Artikler. Gå så til Akvarieskolen. Og så til Oppstart av akvarium.
Flott artikkel der med noen tips.

Du har allerede tatt unna innkjøringsfasen og hatt fisker i.
Så da vil jeg råde deg rett og slett til å følge veldig nøye med på vannverdiene dine. Mange mener dråpetestene er mer å stole på en strips testene.
Studer fiskene dine`s oppførsel. Men bli ikke totalt gal som jeg var i starten. Jeg så etter adferdsendringer hele tiden, som tegn på at noe var galt - og da kan du tro jeg klarte finne tegn på at noe kanskje var galt.
Ta ekstra vannbytter om vannverdiene er noe ustabile nå i starten. Ofte vannbytte er bedre enn sjelden!
Ikke ha flere fisk i nå.
Gi heller lite mat, enn for mye mat.
Søk innformasjon på nettet (forumet selvfølgelig), spør om ting du lurer på. Kjøp deg litt akvarielitteratur. Og stoler du på forhandleren du bruker, spør og grav.
Det er så mange ting man kunne nevne. Du vil finne ut av ting etterhvert, helt sikkert.

mvh
e akkurat blitt bestemor
har akkurat blitt bestemor til sverddager yngle her, ;D
hadde hoa over i ett eget karr for ho spiste bare opp yngle forje gang, denne gangen berga æ masse ;D

e så spent å se om æ får de til ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap