Rett tidspunkt for flytting til eget kar før fødsel?

Jeg har diverse små levendefødere i mine akvarier. Noen ganger flytter jeg hunnfisken til et eget lite akvarie frem til hun har født så flere av yngelen overlever.

Dette er en 9 liter med pumpe,lys, sand, mose og sandsnegler. Det står altså uten fisk bortsett fra når en og annen dame dumper innom for å føde.
Etter noen dager flytter jeg yngelen til et eget akvarie for småfisk.

Noen som har noen tips om når det er best å flytte hunnen?

Med en gang jeg ser hun er gravid? Like før hun føder? Midt i mellom?

Akvariet har alt fisken "trenger", og fylles hovedsakelig opp med vann fra karet fisken blir flyttet fra i det hun flytter.

Allikevel blir jo fisken stresset av flyttingen, og jeg vil gjerne ha tips om hva som er best for fisken, og best sikrer en vellykket fødsel.

(Sjekk profilen min hvis dere lurer på hva slags levendefødere det er snakk om, har i tillegg: girardinus falcatus, poecilia caucana og xiphophorus clemenciae)

-Legger ved et lite skrytebilde av de vakre Girardinus falcatusene mine

Jeg ville sagt midt imellom!(:

Da er du sikker på at hun gravid, men så er hun ikke så fullt motakelig for stress som hun er vist hun er "høygravid". Vist hun stresses for mye i denne like før føding perioden kan hun velge å knipe igjen..leeeenge...(;

Men så det er sagt: Jeg er ingen ekspert

P.S.: Jeg ville gjort det etter du ser at fisken er gravid fordi den er så tjukk, men før den skal til å sprekke(;

P.S.2: Det varierer veldig fra fisk til fisk hvor tjukk den er når den føder(spørs jo veldig hvor mange små kullet er på),
så jeg fikk sakt det i forhold til P.S.-en over(:
Høres fornuftig ut

Sørger for å ha de i eget fødeakvarie, ikke fødekasse, og håper dette demper evt. stress.
turnips
Høres fornuftig ut :) Sørger for å ha de i eget fødeakvarie, ikke fødekasse, og håper dette demper evt. stress.



takker, er bare sånt jeg tenker automatisk??(;
Og reduserer stress..Det skal jeg love deg at det gjør!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap