Flere kranglete paletter...

Jeg ser jeg ikke er alene om å ha paletter som krangler, men starter en ny tråd lell...

Jeg har et palettpar. De sto i 180 literen min, men etter at tre kull med yngel gikk i kjeften på de andre fiskene, så satte jeg dem alene i 60 literen min, i håp om å få opp et kull. De deler kun plass med en liten ancistrus.

Og det gikk ikke lang tid før de var i gang. De gravde under en stein jeg har der, og inngangen på ei hule jeg har, ple dekket til med en stor haug med stein, og etter en stund så kom mor ut med en stor flokk med yngel.

En snau uke etter at de kom ut, så så jeg at flere var borte. Jeg antok, og antar, at dette var et naturlig frafall.

Så i går; jeg går løs på karet med en algeskrape. Frontglasset ser ikke ut, og jeg bare MÅ ta bort litt. I samme slengen tar jeg og skifter ca 50% av vannet i karet.

Dette gjør jeg uten at hverken yngel eller foreldre ser nevneverdig påvirket ut av mitt nærvær.

Men så, i går kveld, så ser jeg at hunnen kjeppjager og banker hannen. Yngelen bryr hun seg fint lite om; det eneste som ser ut til å stå i hodet hennes, er å banke kjæresten...

Jeg velger å se det an, og etterhvert ser det ut til å roe seg.

Men i dag fikk jeg se at det ikke var tilfelle...de har tydeligvis holdt det gående i natt...

All yngel er vekk. Hunnen står i et hjørne av karet; helt grå i fargen, og hun puster mye. Hannen ser relativt ok ut. Han er fin i fargene, og han spiser. Men han har mistet store deler av halefinnen, og han holder seg i et hjørne av karet.

Jeg fant en tråd her i går ang dette, og jeg forstår såpass at jeg trolig fremprovoserte dette med min aktivitet i karet i går. Men det jeg nå egentlig lurer på, er om det er noe jeg kan gjøre for å få fiskene i gjenge igjen, eller er løpet kjørt for dem? Hunnen ser definitivt ikke god ut der hun står...askegrå og i det hele tatt...

Jeg ville skilt paret for en periode. Sett hannen i et annet kar. Gi hunnen god tid til oppfeting. Tilrettelegg oppdrettskaret maksimalt med flere røtter og steiner, huler og gjemmesteder. Når fiskene ser fine ut igjen kan du forsøke å sette dem sammen.


Jeg har gjort som Bjarne sier med andre typer ciklider med stort hell

Dessuten har Bjarne skikkelig peil!
I dag morres så fant jeg en strålende fornøyd palett hunn i karet. Hun svømte omkring med skikkelig sterke farger igjen, og ristet og gjorde seg lekker forran sin utkårede (eller skal vi si påtvungede...).

Hannen på sin side virket litt reservert overfor henne. Ikke så rart når man tenker på den behandlingen han fikk i går, med ødelagt halefinne som resultat...

Men ut over formiddagen så klarte hun å sjarmere han, og nå svømmer de sammen igjen, som om ingen ting har skjedd.

Ikke ante jeg at hunnfisker har slike likhetstrekk med oss kvinnfolk *knegg*


Men sånn til senere; bør jeg unngå både algeskraping og vannskifte når det er yngel i karet? Og hvor lenge bør jeg evt ta slike hensyn?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap