palettciklidene slåss

I går oppdaget jeg at palettene mine hadde unger igjen. Men i dag har palett-hannen jagd bort hunnen og hun gjemmer seg i motsatt side av akvariet i en hule og oppi hjørnet av akvariet. Halen hennes er litt ødelagt kanskje bitt opp.

hva kan jeg gjøre?
Hei

Jeg har hatt samme problem med mine paletter men da var det hunnen som jagde hannen opp i et hjørne som du beskriver.
Da hadde de et kull akkurat som dine, men mine overlevde ikke..
Jeg prøvde å ha dem hver for seg i noen uker for så å sette dem sammen igjen.
Men det fungerte ikke så jeg bestemte meg for å kjøpe en hun og en han til.
Da ble det slik at min hanne fikk en ny hunne, og min hunne fikk en ny hanne.
Dette fungerer helt super, begge parene flørter å styrer i hver sitt akvarium : )
Men hvis du tar dette alternativet må du ha plass til to palettpar i hver sitt akvarium.

Mvh Cassandra

Ps:
Jeg lagde et innlegg da jeg hadde samme problemet som deg
Det har skjedd en gang før og da var det hunnen som jagde hannen. Hun passet på ungene alene, men hun spiste omtrent aldri noe. til slutt virket hun syk og klarte ikkke passe på ungene og så ble de spist Jeg har ikke plass til flere paletter, men til bursdagen min i Desember ønsker jeg meg penger og lov til å starte opp det gamle 54 liters akvariet mitt.

Nå gjemmer hunnen seg og hanne passer på ungene og jeg er redd får at det som skjedde sist kan skje igjen(da så det ut som om hun kom til å dø).
De er venner når de ikke har unger. for tre dager siden var de i lek igjen, og nå har eggene klekket, men så skjer dette igjen
Er det ingen som har noen andre råd jeg har nemlig okke plass til flere ciklider.
hva med å føre sammen to nye par. Hunnen din med ny hann og hannen din med ny hunn, selvsagt kun et par i hvert akvarium. Om du bare har et akvarium kan du kanskje prøve å finne noen andre som har samme problem så kan dere "bytte"

Har ingen andre ideer, men kanskje et partner-bytte hadde vært tingen.....
Mine palettciklider jobber på spreng med yngelen sin og har faste skift-ordninger så sliter ikke med samarbeidsproblem her

Hvis du skal innføre en ny hann/hunn til din hann/hunn bør du ommøblere i akvariet først, slik at den "gamle" fisken ikke har et territorium som den da muligens vil beskytte.


Edit: Beklager, så ikke innlegget lenger opp der samme ide har blit foreslått. Jeg tror allikevel at dette er eneste løsning. Du kan liksom ikke tvinge to fisker til å bli venner med hverandre.....
Jeg hadde et lignende problem, hannen jagde bort hunnen hver gang de fikk yngel. Tredje gang derimot lot han henne få være med, så det kan være at de bare trenger noen forsøk på seg før de finner ut at det beste er å samarbeide. Hvor stort er forresten karet? Går det andre fisk der?
Jeg hvet ikke om noen med samme problem, men har bestemt meg for å la dem prøve en gang til. De er venner helt til en stund etter at ungene er klekket før de begynner å sloss, så blir ungene spist og så begynner de på nytt med nye unger.
først var det hunnen som jagde hannen så ble det motsatt så da er det bare å håpe på at de blir venner igjen neste gang.
jeg så ikke innlegget ditt før jeg postet mitt. Karet er 110 liter.
Nå har jeg atter fått nytt håp
om de er unge og uerfarne vil kanskje samarbeidet komme med erfaringen

lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap