Har fått yngel og trenger litt hjelp

Har fått yngel og vet ikke om det er guppy eller Gullbarbe.

Noen som vet om guppy yngel liger klistra til veggen hele tiden eller er det gullbarbe som gjør det
Hvis du ser dem som små tynne streker der du ikke kan se detaljene på fisken, så er det sannsynlig at det er yngel fra eggleggende fisk. Disse "klistrer" seg til glasset til de er frittsvømmende. Vanligvis blir dem spist av de voksne fiskene.

Hvis du kan se detaljene på fisken, og de av og til svømmer rundt, så er det guppyyngel... Disse fester seg ikke på glasset, men søker gjerne inntilglasset helt oppe i overflaten for å finne ly...
Det e nok Gullbarbe yngel
Det er nok gullbarbe yngel

De ligger klistra til glasse 24/7.

Men nå kan jeg jo strive opp min første oppdrett:P
Da må du først redde yngelen og få dem over den kritiske fasen
De vil nok ikke overleve der sammen med de voksne...
da bør du kanskje få dem opp, og legge dem i en isboks frem til de er frittsvømmende. Bare å ta med vann fra akvariet. For guppyer spiser dem med en gang de får sjansen
Er som Aggi sier, kan ikke registrere oppdrett før du har fått de over den kritiske fasen, og dit får du dem ikke vis du ikke flytter yngla/egga.
Så de må nok leve noen uker/mnd før du kan registrer et oppdrett.
Har de i et eget kar
Eg har yngelen i et eget kar i 70 literen (det er e 6 eller 9 liter.

For gullbarben er i en 200 liter

Det var der de lekte så tokk de andre fisken å spiste eggene så jeg tokk en stor håv og tokk med grusen der eggene var og puttet de oppi 6 literen som ligger i vannflaten til 70 literen.

Så de har klekkt i 6 literen eller så er det guppy unger.

Skal kjøpe yngel-for i dag
det er greit å være forberedt, så det kan du godt.
Men du behøver ikke å fore før du ser at de begynner å miste eggeplommen.

Om du har eplesnegler er de supre å ha oppi sammen med yngel etter de har blitt frittsvømmende. De er flinke å ta unna rester etter foring
Det er ikke alle yngel som har synlig eggeplomme... Vet ikke om barber har det... Men du kan begynne å fóre så snart de er frittsvømmende. Flytende fór er nok det beste.
Okey
Skal gjøre det og eg har 2 eplesnegler som eg kan hive oppi.
Når de e fritsvømende

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap