ancistruss egg, kan jeg flytte de?

Så at ancistrus paret rota rundt på en rot igår, og nyskjerrig som jeg er måtte jeg jo bort å se hva de dreiv på med, og oppdaget masse egg inni en lomme på rota, det som nå er problemet er at "hullet" i rota har åpning i bak-kant også, og noen egg har ramla ut, fikk tatt ut noen igår som jeg putta oppi ett 25 l kar som har stått til modning noen uker nå, vet ikke om det var rett gjort av meg, ser idag at noen fler egg har ramla ut, hva annbefaller dere meg å gjøre med eggene?
I karet med ancistrus paret har jeg også noen gullguramier som koste seg med noen av eggene igår så jeg går utifra at de blir spist om jeg ikke tar de ut. Rota som hannen og resten av eggene er i, er for stor til det andre karet, så jeg kan ikke flytte den over...kan jeg bare ta de eggene som ramler ut å legge de på bunn i 25 literen?

Hilde
Ancistrushannen vil fjerne de eggene som ikke er befruktet og alle egg som mugner eller viser andre tegn til abnormalitet. Det kan være disse som du ser har "ramlet" ut. I så fall vil de ikke klekke uansett hvor de er.

Det kan selvfølgelig også være at de friske eggene ramler ut. I så fall vil de jo helt sikkert bli spist når de ligger på bunn, så du kan sikkert ta dem ut og over i et klekkekar. Det krever imidlertid god filtrering av friskt vann og rene forhold for at eggene ikke skal mugne. Inni hulen ligger hannen og vifter med finnene konstant for at eggene skal bli filtrert med vann, og syke egg blir fjernet.
Jeg vil ikke anbefale å fjerne eggene som er inni hulen, for ancistrusfar er den beste barnevakten for disse småttisene
Og skulle det gå helt galt så skal du se at de snart setter i gang igjen, og kanskje de også har lært at de trenger å finne en ny hule
eggene som er ramla ut ser ikke på noen måte ødelagt ut, men man vet jo ikke. har laga flere andre huler til de,med tanke på at jeg ikke ville de skulle legge egg der i rota, men disse vil de jo ikke ha. event ta ut den rota til de har funnet seg en ny plass å legge egg.
Har god sirkulasjon i 25l så jeg putta de oppi ett ynglekar der, slik at de ikke skulle bli "blåst" rundt i hele karet.

Hilde
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap