Hvordan sette opp akvarium til ansistrusopdrett?

Hva burde jeg ha i karet av planter/bunnmatriell, lekshuler etc etc, til opdrett av ansistrus???

andre viktige ting?
Jeg har en 70-liter med ca 2cm tykkt lag biltemasand. Kokosnøtthule, anubias, flyteplanter, og en modifisert fluval2+
...Og et kjønnsmodent ancistruspar, selvfølgelig.
Okei, har rekord 60. Men er planter et must? eller hva annet kunne du anbefalt av planteR?
Planter er en fordel da det trekker forurensning fra vannet. Derfor er flyteplanter veldig greie, fordi man mister ikke oversikten over karet, slik som man kan gjøre når man har masse planter på bunnen.
Hehe. Jeg hater flyteplanter, de setter seg på både hender og håv, they pisses me off:P
Ha gjerne litt enkel dekor som f.eks røtter og sånt også, slik at fisken har litt å gjemme seg bak osv.. Det blir et mer naturlig miljø.
Det finnes jo større flyteplanter som ikke oppfører seg slik. Evt. Kan man la stengelplanter ligge å flyte. Helst noen som trekker mye næring
Det finnes mange forskjellige flyteplanter. Store og små. Disse vil også være med på å skjerme litt for direkte lys, som også vil være positivt for fisken sin del.
Aggi
Jeg har en 70-liter med ca 2cm tykkt lag biltemasand. Kokosnøtthule, anubias, flyteplanter, og en modifisert fluval2+ ...Og et kjønnsmodent ancistruspar, selvfølgelig.

Ikke en lekshule?

En lekshule er i Aggis tilfelle kokosnøtthula.

Til mine har jeg både en skiferhule og kokosnøtt. De får evnt velge selv hvilke de vil ta i bruk.
Jeg har to store røtter, anubias dekker den ene.

Jeg har endel sverdplanter og noen uidentifiserte bladplanter.

Jeg har 2 kraftige sirkulasjonspumper som skaper masse bevegelse i vannet.

112 L.
jeg ville åsså brukt en skiferhule
MC Darup
En lekshule er i Aggis tilfelle kokosnøtthula. Til mine har jeg både en skiferhule og kokosnøtt. De får evnt velge selv hvilke de vil ta i bruk. Jeg har to store røtter, anubias dekker den ene. Jeg har endel sverdplanter og noen uidentifiserte bladplanter. Jeg har 2 kraftige sirkulasjonspumper som skaper masse bevegelse i vannet. 112 L.

Men anubias kan også legges ned i sanden? Den må ikke ligge på røtter?
Min anubias er på rot. Men rota er så lita at den synes nesten ikke... Derfor glemmer jeg å nevne den
Fredly
Men anubias kan også legges ned i sanden? Den må ikke ligge på røtter?

Mener at anubias trives best på røtter/ steiner.
Planterøttene kan visst råtne i sand, men dette kan sikkert andre svare mer korrekt på
Har en 5 - 10 Anubias i sanden i 3 uker nå, de lever enda... Og ser ikke tegn til noe annet enn at de er friske og raske
Så lenge den horisontale stengelen, ribozomen, ikke er dekket av noe, så vil det gå bra. Min Anubias er i ferd med å strekke seg utover karet, og borrer røttene ned i sanden.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap