Hvem kan sommerfuglciklidene gå sammen med under oppdrett?

Jeg er temmelig ny på dette med sommerfuglciklider og oppdrett, men tenkte jeg skulle prøve meg.

Nå ser jeg et par som har styret på ei stund med å grave hule hunder en stein og rydder og ordner her Men samtidig så jager de bort alle de andre i karet.

Under mating så så jeg at de hadde litt problem å jage vekk ancistusene, de la seg på steinen og i hula. Da kan man jo tenke seg hva som skjer om denne hula hadde vært full av egg nå!!!

Så det jeg lurer på er rett og slett: Hva kan jeg ha sammen med sommerfuglciklidene for at oppdretten skal gå bra?

For de som lurer på hva jeg har fra før av i karet, som er 112 liter, så er det et par sommerfuglciklider og 2 par bolivianske sommerfuglciklider.
2 ancistrus, 5 cor. aeneus, 5 cor. rabauti og 5 stripet sjokolademaller.

Håper på mange gode svar, for dette har være gøy å fått til!!!
Laila Annie
Så det jeg lurer på er rett og slett: Hva kan jeg ha sammen med sommerfuglciklidene for at oppdretten skal gå bra?


Det beste er å flytte paret til et egnet kar alene for seg selv.
Jeg har oppdrett av disse. Hos meg går paret sammen med div små L-maller. Dette kan være risk med tanke på eggene, men foreldrene er gode voktere. Når mallene blir større, er det ikke sikkert det er så lett å jage de bort, så da ma jeg endre på noe.

Cory ser jeg på som en stor trussel mot både egg og yngel. Ellers tror jeg nok ikke det andre ciklide paret vil være noe problem.

Jeg flytter ungene over til et eget yngelkar noen dager etter at de er klekket. Jeg tar ca 2/3 av kullet. Da har foreldrene fortsatt litt igjen og forsvare, og jeg får en hel gjeng i yngelkaret! Jeg synes det er lettere å fóre yngelen når de er i et eget kar. Sommerfugl yngel er så smått..

Lykke til!
om man skal flytte de til et eget kar alene, trenger dette være stort?
Har et på 20 liter, kan de gå der til yngelen er frittsvømmende?
Kan jeg videre ha yngelen alene i karet mens foreldrene får gå tilbake i det andre?Eller er yngelen nødt til å henge med foredrene en stund?
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap