Yngel og høstferie.

Inaktiv bruker
Hva gjør jeg ang foring? Vanskelig å få noen til å fore for meg. Jeg skal være borte i en uke.
Har du dem i eget yngelkar? Hvordan er oppsettet? Med innkjørt pumpe, eller?
Hvilken yngel dreier det seg om? Har du timer som styrer lys, o.l.?
Jeg må ut og farte nå, men kanskje noen andre kan hjelpe deg når du har svart på det jeg spør om ?
Inaktiv bruker
Jeg har dem i hovedtanken i fødekassa. Er timer på lyset ja. Det er mollybarn. Filteret er innkjørt.
Hvor små er de? Kan de slippes løs, så er det kanskje det beste... Da kan de plukke på alger og diverse. I en slik fødekasse har de ikke store sjangser i lengden uansett... Den gir ikke plass til å vokse.
Inaktiv bruker
De ble født nå på lørdag, så de er ikke så store akkurat. Jeg har satt opp 54 litern, men den er ikke innkjørt selv om det er bakteriekultur i filteret. Kassa de går i er ganske stor, det er ikke den kassa i plast. Kjøpte en av nett og den er mye større.
Jeg kan ikke si jeg er noen tilhenger av feriefór, men velger du å bruke det, så ville jeg iallfall ha underdosert, slik at risiko for forgiftning blir redusert.
Det blir ikke lett for yngelen å få fatt i mat så lenge de er i en fødekasse.
Jeg er blant dem som har brukt feriefôr en hel del uten problemer, men jeg har jo registrert at mange andre har sterke meninger og dårlige erfaringer rundt dette...

Personlig ville jeg vært så "kynisk" at jeg slapp dem løs i hovedkaret. Det ser jo ut til at du har en del gjemmesteder der! Jeg ville puttet i litt feriefôr (mest for at de voksne ikke skal bli altfor sultne og glupske, både på yngel og planter) og latt det stå til. Det blir nok en del svinn, men noen tøffinger klarer seg helt sikkert. Og det kommer jo flere kull

Men det er nå meg, da.
Inaktiv bruker
Jeg kunne selvfølgelig sluppet dem ut av nettingkassa, men det overlevde bare 2 stk etter fødsel, så de er litt dyrebare for meg. Jeg fant igjen den ene som jeg trodde ble spist opp. Jeg skulle ta ut noen døde blader inni filteret og der var den! Det er ordnet med en som skal fore for meg, phu det var en lettelse. Nå gjenstår det bare å skrive ned hvem hva og hvordan. Uansett....takk for hjelpa ;0)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap