lek på kakadue- og sommerfuglciklide?

hei hadde en kakadue hann og en sommerfugl hann fra før, og gikk ntil innkjøp av damer her for leden, tre damer til kakaduen og en til sommerfuglen. men, de var ikke særlig taknemmelige kan man si, har ikke sett noe antydning til lek har hatt palletter før og da var dte på'n med en gang.... noen tips?
Jeg har hatt lek både på apistogramma og microgeophagus og min erfaring er at de trenger litt tid på seg. En del av apistoene er også ganske unge når de selges. En annen utløsende faktor er bra vannkvalitet (vannbytter) og riktige vannverdier. Disse foretrekker bløtt og surt vann (sjekk basen). Vær veldig forsiktig hvis du må senke ph og ta det over lang tid siden dette kan være veldig stressende for fisken. Skulle det fremdeles være problemer hevdes tilsetning av eshas vitaminer å være et vidundermiddel for å få fisk i lekshumør
Maten er også en avgjørende faktor som oftest.
Enig med biXen. Du må gi dem godt fòr en periode og kondisjonere dem så de blir klare for lek og egglegging først. Du kan ikke forvente at skraptynne nyinnkjøpte butikkfisk, som har vært igjennom den mest stressende perioden i sitt liv fra grossist, butikk og hjem til deg, skal jumpe på det og legge egg med en gang.
Palettciklider er kanskje litt annerledes fordi de er så ekstremt enkle og leksvillige, de yngler vel omtrent som guppy; de trenger ikke stort annet enn vann over hodet. enkelt er det ikke med de fleste andre ciklider.

Og med godt fòr mener jeg;
la boksen med flakfòret stå, og gi dem noe annet Frossentfòr finnes i mange lekre varianter som ciklider elsker. Mygglarver er en hit. Med sommerfuglciklider i karet bør du ikke velge røde, selv om de elsker dem alle de tre artene du har, for de kan inneholde noe sommerfuglciklider ikke tåler så bra. Kjøp svarte og hvite mygglarver, artemia, liten krill, kutt meitemark i små, små biter og gi dem, lag til artemia og klekk det selv og gi dem som levendefòr osv.

Så bør du kanskje fortelle litt mer om akvariet ditt. Det er veldig viktig, for jeg reagerte litt på dette med de tre artene du nevner....er alle tre i samme akvarium...?

Hva slags ph har du i vannet, og hvordan har du innredet det? Hvor mange liter er det på?
Hvis du har både palettciklider, samt de to nye ciklideparene, i en og samme tank, bør du ha et stort akvarie med masser av planter, røtter og huler til dem. Dette er tre arter som vil slåss om samme territorium. Det kan hende det ikke vil gå så bra....faktisk, det er ikke en kombinasjon jeg ville prøvd i noe kar under minst 160 liter, helst mye mer. De er veldig territoriale i lekstiden, og siden alle de tre artene foretrekker samme lekshuler og områder i karet, så blir det kamp om karet er for trangt.


REDIGERT:
Ser at du skriver at du har hatt palettciklider, så da har du dem vel ikke nå lenger? Men likevel ville jeg holdt godt øye med de to dvergciklide-artene du nå har. Alt avhenger egentlig av hvor stort karet ditt er, for jo større det er, jo mer øker sjansen for at det vil gå bra med dette samboerskapet. For lite kar kan ende med mord om de begynner å leke og legge egg...
Hjelper veldig med mye beplantning og sånt hvis karet ikke er så stort, slik at fiskene naturlig deler områdene seg imellom, men under 100 liter ville jeg neppe brukt til to grupper med lekende dvergciklider.

Kom med litt info om karet som mona sier så er det lettere å si hva du må gjøre. Vil tro at begge disse artene krever pH på under 7 for slik aktivitet ihvertfall.
Tilfeldig bekjentskap
©
Reklame for plussmedlemskap