sverddrager med yngel

Etter å ha vært å kjøpt noen sverddrager oppdager vi at den ene har yngel i mage, vi setter henne i eget akvarium på ca 17 liter. Idag har hun spydd ut masse yngel, men de ligger bare på grusen, uten å røre seg. Det må sies at yngelen er bare noen få timer gamle, mellom 1-4 t.
Hva gjør vi nå? Er de dødfødt eller "slapper" de bare av som unga sier. Skal vi ta ut hoa å sette ho tilbak i det akvariet hun har gått i? Eller skal hun være der?
Mammaen spiser barna sine, så du burde ta henne ut.

Tror jeg har lest at babyene kan bli født død.

Men tror noen babyer er ganske slappe når de blir født. Gi de litt tid, så begynner de sikkert å svømme rundt
Kan jo hende de gjemmer seg for mammaen også
se på fargen, det er lett å se om de lever eller ikke. død yngel er hvitaktig. sist vi fikk yngel på sverddrager var det fem som levde, resten var dødfødte, rundt 40 stk. det er ikke sikkert de vil klare seg hvis de ligger på bunnen, men du får gi dem en sjanse. hvis hunnen ser ferdig ut, ingen flere svarte prikker i magen, må dere ta henne ut. eller så spiser hun dem, som nevnt over her.
Sverddrager med yngel2
Hmmm, ojsann.. ja, da spørs det om det var noen som overlevde den turen... De ligger alle på bunne(noen som blir tatt av strømmen og drar avgårde litt), alle er hvit, med sorte store prikke(øyne).. I mine øyne ser de ikke ut til å være ferdigutviklet, men har jo egentlig ikke peiling.

Hvor lang tid burde jeg gi de? Et par timer til også ta de ut?
Du kan kanskje bare la babyene ligger der til i morgen ?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap