Ancistrusyngel sammen med Praktbotia?

Hei
Etter åtte år som akvarist har jeg for første gang fått ancistrusyngel (sp). Hannen har jeg hatt i åtte år siden starten. Han er bortimot 15 cm!Det som måtte til var anskaffelse av skiferhule! Takk til Trym Andreassen!
Yngelen ble klekket i en 222l og ble oppdaget ved at jeg plutselig fikk øye på et yngel på glasset nå i kveld! Jeg fanget yngelen (ett eksemplar) og flyttet fra 222-literen til min 61l, hvor det går to SAE, to praktbotia og to mindre ancistrus. I tillegg flyttet jeg skiferhulen med hannen og forhåpentligvis masse yngel, inni over fra 222-literen til 61-literen (han har vært "innendørs" i flere uker og jeg har ikke brydd meg med å dra han ut).
Grunnen til flyttingen er at det i 222-literen blant annet går 4 palettciklider, 1 scalarehann, 2 flaggciklider og 2 kardinaltetra. Ikke den tryggeste yngelplassen, med andre ord!

Spørsmålet mitt er: Spiser Praktbotia ancistrusyngel? Har ikke hatt tid til å søke på pleie av ancistrusygel her inne ennå. Noen som har tips, link til tråder, etc så hadde jeg satt stor pris på det.
Jeg venter på at min gjenoppstartede 20 liter skal stabilisere seg etter at jeg kickstarta karet nå i kveld. Dette karet har stått tomt en stund og planen er å flytte yngelen dit når vannverdiene er gode nok!
Jeg ville ikke tatt den sjangsen, iallefall... Botia er gode jegere...
Takk for kjapt svar. Har selv sett hvordan de trakterer snegler, men har liten erfaring med hvordan de oppfører seg mot yngel. Andre som har erfaringer - kunnskap?
Dvergbotian'e mine tok yngel før snegler. Regner med praktbotia er likedan?
Får håpe de klarer seg over natta. Flytter de over til yngelkaret i morgen dersom vannverdiene er ok. Hva slags yngel tok dvergbotiane dine Aggi?
De gikk med levendefødere. Platy og guppy. Merka tydelig forskjell etter jeg solgte botia'ne mine.
Har hatt en del praktbotia, opp mot 20cm lengde. Disse var snille som lam (mmmm, fårikål :p), og rørte ikke annet enn snegler. Yngel fra både maller og levendefødere fikk være helt og holdent i fred.

Små botia har jeg sett forsøke å jage småfisk, men de må bite i det sure eplet hver gang... (eller er det en sur eplesnegl, tro :p?)
Ok. Har for sikkerhets skyld flyttet ut botiane (6-7 cm). De har nå en 20 l for seg selv en liten periode, inntil de enten blir solgt eller flytter tilbake til 222-literen på sikt.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap