Ancistrusyngel

Da har jeg fått ancistrusyngel for første gang i min 8-årige akvaristkarriere!
Jeg har hatt en ancistrushann siden starten (ca 15 cm nå) og diverse hunner opp igjennom årene i forskjellige kar uten at det har blitt noe yngel. Jeg har ikke direkte jobbet mye med saken heller. Jeg har tidligere erfaring fra oppdrett med paletter,platy og sverddragere men ikke ancistrus, så alle gde tips og råd fra dere vil eg sette stor pris på!

Tidligere i høst, tenkte jeg skulle gjøre noe med det, så for ca en måned siden gikk jeg til innkjøp av to skiferhuler. Den ene ble plassert i min 222l hvor blant annet min gamle hann og en ca 2 år gammel hunn går. Jeg trappet opp både vannbytte og foring (frossent diskusfor, brokkoli, tabletter og agurk. Jeg har aldri rukket å se noe leksadferd, men oppdaget tidlig at hannen okkuperte hulen og kom sjelden eller aldri ut, selv ikke under foring. Jeg har lenge hatt mistanke om at paret har hodt på med noe, siden hunnen hadde tidligere noen sår som nå har grodd, sansynligvis etter lek.
Så i går kveld oppdaget jeg plutselig en liten ancistrus, ca 1 cm på frontglasset!
Den ble raskt fanget og passert i 61-literen. Deretter tok jeg hele skiferhula, med far inni og la i ei bøtte med vann og flyttet over i samme kar.
Siden det går to praktbotia (ca 5 cm) i samme kar (61-literen) er jeg utrygg på om de vil prøve å ete yngelen. Bestemte meg derfor i morges å sjekke hula, løftet den opp (fortsatt med far inni) og ristet den over et (innvendig) fødekar. Ut spratt 7 yngel mens hannen ble inni.
Status pr dd er 8 yngel, men eg har mistanke om flere inni hula og kanksje noen som gjemmer seg i 222-literen. Hvordan vil det gå hvis jeg trekker hannen ut av hula med makt? Kan finnene skades? Han ligger med halen ut.
Mer yngel
Nå renner det yngel ut av hula . Er oppe i minst 20 nå. Synes de ser ganske store ut. Ingen tegn til plommesekk og alle eter alger i karet! Skal beholde 7 stk i et fødekar, fr å se om de vosker fortere enn resten, i og med at de vil få mer tilgang til mat. Heldigvis er det mye alger i hovedkaret for resten av gjengen.
Grattis med yngel

Du må for all del ikke fjerne far sjøl med makt fra en slike hule, han vil da spile ut finnene og låse seg fast.

Yngel på ca en cm tyder på at de ble klekket for i alle fall en uke siden.
Yngelen greier seg utmerket i selve karet, så lenge det ikke er alt for mye storkjefta rovfisk sammen med dem.
Har ikke sett at praktbotia har tatt slik yngel (eller annen yngel for den del), og tror det skal være liten sjangs for at de får klappa kjevene rundt en slik rask småtass
Takk for svar. Far sjøl er en sværing som jeg som tidligere nevnt har hatt i over åtte år!
Har nå rensket min 61l for all annen fisk, så nå går 21 yngel ++, 2 ungdom og far sjøl i karet.
Far er fortsatt innendørs som kan tyde på det er stadig mer yngel inni hula, eller?
Tror jeg skal gjøre noen forsøk til på å riste ut yngel, deretter la det gå noen dager og legge hula med far inni tilbake til mor i 222l slik at de kan dra på rockern igjen!
La `n far få noen dager på seg til å hvile, ete og hente seg inn før du lar dem slå seg løs igjen
Det er jo en gammel mann du har, og pumpa er vel ikke det den engang var :p
Høres utsom et fornuftig råd. Jeg lar gammern hvile. Han har i det minste snudd seg nå med snuta ut av hula etter flere uker med halen ut av hula.
Yngelen lever fortsatt. De spiser alger, tablettfor og brokkoli. Hvor lang tid tar det før de er "over kneika"? Far er enten utmattet inni hula eller så passer han fortsatt på at yngel inni hula ikke slipper ut. Han har holdt seg der i mange uker nå. Er det normalt?
Jeg teller yngel for harde livet og har klart å telle til 30 nå. Far sjøl har endelig vist seg på utsiden av hula. Regner med at han snart er klar for en ny runde med mor i 222-literen!
Yngel
Yngelen lever alene i min 61L og vokser og trives. Har vel nå passert ca 2 cm i størrelse.
Oppdatering
Kull 1 er nå nesten solgt unna og kull 2 er på gang. Nye orange egg er lagt og hula med far og eggene i er flyttet fra selskapskaret til oppdrettskaret.
Gratulerer med yngel Har tenkt å starte et akvarium på 60 liter, men et par jenter og et par gutter selv og håååper på yngel Nå bor de sammen med "rovfiskene". De har en kokosnøtthule som de er veldig glad i, men lurer litt på om jeg skal kjøpe en skiftehule. Ynglene var skikkelig søte
Wow! vokste de så fort, at du kunne selge dem allerede nå? Hvor store var dem da du solgte?
Aggi
Wow! vokste de så fort, at du kunne selge dem allerede nå? Hvor store var dem da du solgte?


De er ca 2-3 cm nå, og fores opp med agurk, brokkoli og algetabletter. Jeg innbiller meg også at hyppige vannbytter (2-3 ganger i uka) har bidratt til veksten. Er noe usikker på om de har vokst fort eller ikke siden dette er mitt første kull. Noen som har erfaringer?
Måler du uten halen, da?
Mine ble vel klekket omtrent samtidig som dine? I slutten av september? Men foreldrene til mine er nylig kjønnsmodne, jeg vet ikke om dette har noe å si?
Hvis man regner med halen, så er mine ca 2 cm, og kull nr 2 er også blitt klekket.
Måler ut til halen, ja. Regner med at kull 1 ble klekket i slutten av september. Kull 2 er ikke klekket, orange egg ennå. Det er vanskelig å se om de har begynt å bevege seg/utvikle seg til plommesekk-yngel
Oppdatering 30/10
Nå er kull 2 klekket ut. Minst 40 stk spinner rundt i karet.

Har bestemt at far skal få seg en lengre sølibatferie nå, slik at han får hvilt ut og spist litt...
Gratulerer! Jeg kunne trengt noen flere så dette er bra
Trond Ferkingstad
Gratulerer! Jeg kunne trengt noen flere så dette er bra :)


Trenger du fler raskt, har jeg fler igjen fra forrige kull: http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=18583
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Falcone
Reklame for plussmedlemskap