Kar til spytting for malawi, hvor stort må det være?

Siden jeg vil ha alt riktig å godt innkjørt kar så spør jeg like gjerne med en gang.
Hvor stort Spyttekar" anbefales til malawier som kan gå i ett 325 liters kar?
Til f.eksempel golden.

Holder det om jeg deler 85 liter`n min i to?
Det vil jo da bli to kar på ca 40 liter, kan yngel vokse opp på den plassen?

Vet ikke hva mine golden holder på med, men den ene jager på den andre veldig mye, pluss at den som jager hele tiden holder på å grave i en hule. Kan det være tegn til lek? De har ikke gått lenge sammen, det er to fargevarienter, vet ikke forskjell på kjønn.

Legger ved ett bilde her av begge fargevariantene jeg har, regner med at disse kan krysses, siden det er samme type-fisk...?
[External Image]
Dette ser ut som to hanner for meg..... ihvertfall den mørkeste. Det ser du på at hanner har sort på bukfinnene, men hunnene som regel har gule. Jeg lar alltid mine Malawier spytte i en 60 L. Der går de til de blir store nok til å selges eller flyttes til større kar sammen med andre (ca 2 cm).
Syntes det ligner på to hanner jeg også. De er skikkelig like mine og det jeg trodde var et par viste seg å være to hanner.

Må skaffe meg spyttekar etterhvert jeg også, men akkurat nå har jeg ingenting. Hvis de tygger nå så får de spytte i karet.

Mvh Linka
Anita
Dette ser ut som to hanner for meg..... ihvertfall den mørkeste. Det ser du på at hanner har sort på bukfinnene, men hunnene som regel har gule. Jeg lar alltid mine Malawier spytte i en 60 L. Der går de til de blir store nok til å selges eller flyttes til større kar sammen med andre (ca 2 cm).


mine hunn av golden har mer sort på bukfinnene en min hann, så det er regel som ikke holder vann, hvertfall ikke for alle morpher av golden.

var forresten fint å se at den klarte seg bra lene, siden den var litt pjusk i bøtta
richard82
var forresten fint å se at den klarte seg bra lene, siden den var litt pjusk i bøtta:)

Det er helt utrolig at den klarte seg så bra, men den ser ut til å stortrives :o)

Hvor mange yngelkar og "spyttekar" er vanlig?
Holder det hvis jeg deler 85 liter`n min i to, eller trenger jeg fler kar?
kommer vel litt an på... selv har jeg 3 kar/kammer tilsammen til yngel og spytting. ett til den minste yngelen, ett til de som har vokst seg litt større så de ikke spiser de minste, og ett til spytting.
ett av yngelkarene kan sikkert sløyfes
Jeg har jo en 19 liter også som står med pumpe i, kanskje jeg kan bruke den som "spyttekar" og når yngelen har vokst litt kan jeg putte de over i den ene delen av 85 liter`n :o)
Da har jeg jo tre kar jeg kan benytte meg av jeg også. Uansett så skal vel ikke moren gå lenge i sammen med barna?

Skal kjøpe meg bok om malawi i morgen (back to nature, malawi), regner med at det er masse bra å lese for en nybegynner der. At boken i tillegg er oversatt til norsk er ett kjempe plus for meg :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap