Neon tetra egg?? Hjelp!
Neon tetraene mine har fått egg tror jeg. har ikke hatt de mer enn et par dager da. Eggene er bittesmå med noe grønt i midten og noe geleaktig i rundt, men de henger/ligger under et blad noe som er motstridene det som står i basen. Kan det være neon tetra? Har ikke noe annet i karet så det bør vel være neon tetra. Problemet mitt er at ph verdien er 7,5 og det er ganske sterkt lys der de lever nå, jeg skal flytte planten de er på, men kan de overleve?
håper noen kan hjelpe meg har lyst at eggene skal klekkes!!
på forhånd takk!!
håper noen kan hjelpe meg har lyst at eggene skal klekkes!!
på forhånd takk!!
Postet 11.10.07 kl 15:48
Du har ikke snegler av en eller annen type i karet?
Det er ekstremt skjelden at en kan observere eggene til neontetra.
Oftest spises disse i samme fart som de legges. Om noen overlever og klekkes, er det om ikke umulig, svært vanskelig å greie å fø opp denne yngelen.
Kjenner ikke til en eneste som har fått dette til.
Det er ekstremt skjelden at en kan observere eggene til neontetra.
Oftest spises disse i samme fart som de legges. Om noen overlever og klekkes, er det om ikke umulig, svært vanskelig å greie å fø opp denne yngelen.
Kjenner ikke til en eneste som har fått dette til.
Postet 11.10.07 kl 15:51
Postet 11.10.07 kl 18:25
Det var snegler jeg tenkte på først også men har ikke observert noen. Neon tetraene er faktisk de eneste skapningene i dette karet for tiden. Men jeg tipper på at eggene ikke er befruktede eller ikke kommer til å klekke.
Men en mulighet er jo at eggene kommer fra det andre akvariet, og da kan det være snegler. tiden vil vise skal skrive om det skjer noe.
Var nettopp inne og så på oppdrett av damsneglen, som er den eneste sneglen jeg har, og den hadde en hvit prikk i midten mine egg hadde en grønn.
Men en mulighet er jo at eggene kommer fra det andre akvariet, og da kan det være snegler. tiden vil vise skal skrive om det skjer noe.
Var nettopp inne og så på oppdrett av damsneglen, som er den eneste sneglen jeg har, og den hadde en hvit prikk i midten mine egg hadde en grønn.
Postet 11.10.07 kl 19:31
Endret: 11.10.07 kl 19:33
bjørn 300lEggene er bittesmå med noe grønt i midten og noe geleaktig i rundt, men de henger/ligger under et blad noe som er motstridene det som står i basen. Kan det være neon tetra?
Det er motstridende, ja, med god grunn fordi det ikke er tetra-egg. Det er 99,9% sikkert snegleegg av pestsnegler. Helt vanlig at disse ligger plassert i en geleklase. Fjern det fortest mulig, ellers vil det snart være hundrevis av pestsnegler i akvariet ditt....
Neontetra legger ikke eggene sine noe sted, og iallefall ikke under et planteblad. De sprer dem som sukkerkorn underveis, strør dem overalt i plantene i fart. Og finner de dem, spiser de dem. Enten det er foreldrene eller de andre fiskene i stimen. Egg er delikatesse for de fleste fisk, og neontetra har ingen som helst oppfatning av at dette er eget avkom. Ned går det!
Postet 11.10.07 kl 19:49
Postet 11.10.07 kl 21:33