Dvergguramihannen lager rede- hva gjør jeg akkurat nå?
Dvergguramihannen vår lager rede i flyteplantene. Oppdaget det i morges. Han henter luft fra overflaten og slipper boblene under redet, og han henter planterester og stikker dem oppi redet. Jager hunnguramien og alle andre fiskene. Hva gjør jeg akkurat nå?
140 liter selskapsakvarium med forskjellige fisk.
Har en 12 liter som jeg kan flytte noe til. Men skal jeg vente til jeg ser yngel? Og flytte yngelen til 12 literen? (Hvor små er dem i forhold til guppyyngel?)Eller skal jeg flytte mor elle far til 12-literen? Eller skumredet?
Første gang de bygger rede, vi har nettopp begynt med flyteplanter. Litt panikk her, med andre ord. Har lest masse tråder men blir bare forvirret.
Skulle bytte vann i dag, men utsetter iallefall det!
140 liter selskapsakvarium med forskjellige fisk.
Har en 12 liter som jeg kan flytte noe til. Men skal jeg vente til jeg ser yngel? Og flytte yngelen til 12 literen? (Hvor små er dem i forhold til guppyyngel?)Eller skal jeg flytte mor elle far til 12-literen? Eller skumredet?
Første gang de bygger rede, vi har nettopp begynt med flyteplanter. Litt panikk her, med andre ord. Har lest masse tråder men blir bare forvirret.
Skulle bytte vann i dag, men utsetter iallefall det!
Postet 13.10.07 kl 13:22
xtelleDvergguramihannen vår lager rede i flyteplantene. Oppdaget det i morges. Han henter luft fra overflaten og slipper boblene under redet, og han henter planterester og stikker dem oppi redet. Jager hunnguramien og alle andre fiskene. [B]Hva gjør jeg akkurat nå?[/B] 140 liter selskapsakvarium med forskjellige fisk. Har en 12 liter som jeg kan flytte noe til. Men skal jeg vente til jeg ser yngel? Og flytte yngelen til 12 literen? (Hvor små er dem i forhold til guppyyngel?)Eller skal jeg flytte mor elle far til 12-literen? Eller skumredet? Første gang de bygger rede, vi har nettopp begynt med flyteplanter. Litt panikk her, med andre ord. Har lest masse tråder men blir bare forvirret. Skulle bytte vann i dag, men utsetter iallefall det!
Dette er første gangen og mest sansynlig skjer det ikke så mye enn at hannen prøver seg. I et så stort kar tviler jeg på om han klarer å få hunnen til å gi fra seg egg.
Normalt å drette disse i et lite akvarie, 15-20 liter, 10-15 cm vannstand, varme på nermere 30 grader, noe flyteplanter og noen røtter som hunnen kan søke litt ro og ta seg inn. Ingen pumper, men varmekolbe. Vannet må være uten nitrit, de vil de ikke begynne å leke.
Hannen bygger skumrede, når dette er ferdig vil han jage og trigle hunnen om egg, dette kan gå hardt for seg og hun blir veldig sliten, hannen fanger opp eggene, spytter de opp i skumrede, hvor eggene klekkes, fôres med infusorier. Dette kan man lage selv. Guramiyngel er veldig små, nesten som at en guppyyngel spiser 10 stk i et jafs, så de er veldig små.
Husk å fjerne hunnen når eggene er lagt. Noen tar bort begge, slik at rede kan være for seg selv.
Jeg hadde to paradisfisker hvor hannen var ivrig på redebygging, dette i en 110 liter for en stund siden, men det ble ikke noe av.
Jeg skal selv prøve å drette på perlgurami. Mulig jeg prøver i kveld
Postet 13.10.07 kl 17:25
Er det noe vits å gjøre noe som helst da? Stirrer til øyet er stort og vått, ser hverken gulaktige prikker (egg?) eller små yngler. Om jeg oppdager yngel tror jeg at jeg skal prøve å flytte dem til 12 literen, og ta ut de to ynglene som bor der, for de er store nok til å komme i 140 literen uansett... Litt prøving og feiling kan ikke skade...
Postet 13.10.07 kl 20:56
xtelleEr det noe vits å gjøre noe som helst da? Stirrer til øyet er stort og vått, ser hverken gulaktige prikker (egg?) eller små yngler. Om jeg oppdager yngel tror jeg at jeg skal prøve å flytte dem til 12 literen, og ta ut de to ynglene som bor der, for de er store nok til å komme i 140 literen uansett... Litt prøving og feiling kan ikke skade...;-)
Da har nok hannen din bare et tidsfordriv med å leke litt med reirbygging....
Bruker ofte å være slik......
Postet 13.10.07 kl 21:09