Scalare egg trenger hjelp!

Jeg har ett Scalare par som er dålige foreldre. De har ved tidligere anledninnger spist eggene sine. Nå har jeg gitt de ro, har fjernet all annen fisk. I går kveld tok jeg også ut mor og far. Nå nærmer det seg det tredje døgnet siden eggene ble lagt. Noen egg er blitt hvite, de har jeg fjernet. Gjør jeg det riktig? Trenger tips nå.
Du skal altså prøve å fø opp yngelen selv, så da har du jo litt arbeid foran deg.
Det du gjør er riktig, fjern døde egg, og så er det bare å vente. I løpet av de neste to dagene bør du se at eggene har klekket til wigglers. De vil henge og "wiggle" i ca tre dager før de svømmer fritt.

Det som er viktigst framover er at du planlegger foret du skal gi. Sørg for å skaffe deg artemia egg, eller en microormkultur, slik at den dagen yngelen er fritt svømmende, så har du levendefor klar.

Dekk til filterinnsuget, slik at yngelen ikke forsvinner i filteret, og for rikelig flere ganger når yngelen er fritt svømmende, og skift mye vann
Da mine scalarer ofte la egg gjorde de det ofte på sverdplante blad. Jeg knep av bladet og puttet det i en plastbolle/salatbolle, og satte de på benken på badet, her er det jevt varmt. Her klekket de etter 2-3 dager, men veldig viktig å fôre når plommesekken er borte. Hos meg var nyklekket fersk artemia tingen, da skjønte de at de skulle spise.

Scalarer som er drettet i flere generasjoner blir ikke flinke til å passe yngel, bare dårligere og dårligere.

Takk for svar. hvor får jeg kjøpt artemia egg og microorm kultur? Noen tips til hvordan jeg dekker til innsuget på juwel 120l?
Bruk en bit av en damestrømpebukse, og bind denne rundt innsuget. Denne går fort tett, så det er lurt å skifte den av og til.

Artemiaegg får du på de fleste store zoo butikker\nettbutikker. Disse må klekkes i saltvann, og gis til yngelen mens de er nyklekket. Det er lurt å klekke to porsjoner hver dag. Det tar ca 25-30 timer å klekke disse.

Microorm kjøper du best fra private(f.eks på kjøp og salg her på forumet), som kan sende deg en startkultur i posten.
Disse avler du frem i grøt. Ormene vil formere seg på overflaten av grøten, og de som kryper oppover kanten av beholderen de er i, kan du fore med direkte.

ett lite spørsmål til bettina

oppi den bolla som du la eggene i hadde du luft pumpe eller noe annet tilsatt der??
Nei, jeg skiftet vann hver dag. Fikk plagsomme store kull på denne måten... men morro er det...

Parret jeg hadde var veldig produktive, men dårlige foreldre.....
hmm, bare myggler eggene i fra mitt par, men takk for svar.
Noen av eggene blir jo borte, men hos meg er det snakk om 10-15 egg som det ikke ble noe av, jeg drettet frem 3 store kull, men jeg stoppet her, da det var mye jobb for hvert kull. De fortsatte å la egg og da tok jeg ikke ut eggene, alt gikk bra helt til eggene klekte, men da ble de ofte spist.

Og legge et blad i en stor bolle har ikke vært noe problem her, byttet vann hver dag, fra de lå her som egg til de var 2 uker gamle, da flyttet jeg de over i en 110 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap