Lek i nyoppsatt akvarie

Etter mange år uten akvarie, bestemte jeg meg for å starte opp igjen med hobbyen. Jeg skaffet med et 250 liters akvarie og fylte dette med vann. Etter et par dager beplantet jeg karet. Lot det så stå i 5 dager før jeg gikk til anskaffelse av de første fiskene. Valgte å sette inn 6 pansermaller og en stim på 10 glødebåndstetra. Var selvfølgelig spent på om fiskene ville trives i et nyetablert akvarie. Til min store overraskelse gikk glødebåndstetraene i lek etter 1 dag i akvariet UTROLIG. I stimen kan det virke som det er 4 hunner og 6 hanner. Leken involverte flere av hunnene og flesteparten av hannene. Eggene ble spredd rundt om i akvariet. Ser virkelig ut som min bekymring for trivselen var ubegrunnet.

Er det noen der ut som har opplevd noe lignende?

Forandringer kan trigge lek
Trivselen er nok på topp i starten. Gratulerer med lek på tetraene

Men jeg må dessverre være litt gledesdreper også
Husk at det er fjorten dager etter oppstart at nitritt oppstår, så hold øye med vannverdiene fra da av. Det oppstår brått og blir fort veldig giftig vann for fisk. Du bør absolutt sørge for å ha en nitritt-test i hus, så du er klar til å teste vannet fremover.

Det kan altså bli trøbbel, med mindre du brukte et innkjørt og etablert filter til det nyoppsatte karet da?
Ja, jeg må følge nøye med på vannverdiene i tiden som kommer. Håper at denne leken ikke var et engangstilfelle.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap